تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 آبان 1395
ارتباط بین سطح پایین ویتامین D و سرطان مثانه

  ارتباط بین سطح پایین ویتامین D و سرطان مثانه

با توجه به یک بررسی سیستماتیک از هفت مطالعه که در کنفرانس سالانه غدد درون ریز در برایتون ارائه شده کمبود ویتامین D باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medical express، اگرچه به منظور تایید این یافته های مطالعات بالینی بیشتری مورد نیاز است، این مطالعه شواهدی بر اهمیت حفظ سطوح مناسب ویتامین D ارائه می دهد.

ویتامین D، که توسط بدن از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود، به بدن  برای کنترل سطح کلسیم و فسفات کمک می کند. ویتامین D راهمچنین می توان از منابع غذایی مانند چربی ماهی و زرده تخم مرغ به دست آورد. مطالعات قبلی کمبود ویتامین D را با یک سری مشکلات از جمله بیماری های قلبی عروقی، اختلال شناختی، شرایط خود ایمنی و سرطان مرتبط دانسته اند.

در کشورهای با سطوح پایین از نور خورشید، به دست آوردن اندازه کافی ویتامین D از مواد غذایی به تنهایی بسیار دشوار است. در انگلستان، از هر 5 نفر بزرگسال یک نفر کمبود ویتامین D و از هر 5 نفر 3نفرسطح ویتامین D پایین می باشد. این امر به ویژه در افراد با پوست تیره تر شایع است: در فصل زمستان، 75 درصد از افراد با پوست تیره در انگلستان با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

در این کار، محققان از دانشگاه وارویک و بیمارستان دانشگاه Coventry و وارویکشر، ارتباط بین ویتامین D و خطر ابتلا به سرطان مثانه را مورد بررسی قرار دادند. آنها هفت مطالعه که بین 112تا 1125 شرکت کننده داشتند بررسی کردند. در پنج مطالعه از هفت مطالعه سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر سرطان مثانه مرتبط بود.

در یک آزمایش جداگانه، محققان سلول هایی در مثانه، که به عنوان سلول های اپیتلیال انتقالی شناخته شده اند مورد توجه قرار دادند، و متوجه شدند که این سلول ها قادر به فعال شدن و پاسخ به ویتامین D هستند، که به نوبه خود می تواند پاسخ ایمنی را تحریک کند.

مطالعات بالینی بیشتری برای آزمایش این ارتباط مورد نیاز است، اما این مطالعه نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین D در خون ممکن است سلول های داخل مثانه را از تحریک پاسخ کافی به سلول های غیر طبیعی باز دارد. از آنجاییکه ویتامین D ارزان و بی ضرر است، استفاده از پتانسیل آن در پیشگیری از سرطان هیجان انگیز است و به طور بالقوه می تواند در زندگی بسیاری از مردم تاثیر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه