تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 بهمن 1391
تزریق سلول های بنیادی بافت چربی برای درمان ناهنجاری های پوست
در کلینیک پوست رویان انجام می شود؛

  تزریق سلول های بنیادی بافت چربی برای درمان ناهنجاری های پوست

در حال حاضر لیپوپترانسفر به روش Cell assisted جهت درمان اسکارهای آتروفیک مثلا ناشی از آکنه ، حجم دادن به بافتها(صورت یا Breast ) ، افتادگیهای پوست متعاقب دیوتراپی قرار است در مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان انجام شود.
امتیاز: Article Rating

دکتر ناصر جوادی فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص زیبایی و دکتر زهرا عروجی از محققان پژوهشگاه رویان به زودی طرح لیپوترانسفر را در مرکز سلول درمانی رویان آغاز خواهند کرد.

لیپوترانسفر  راه حلی برای پر کردن ضایعات بافتها و استخوانهای بدن است و رایج ترین محلها جهت بدست آوردن سلولهای بنیادی چربی (یا لیپوترانسفر سنتی ) شکم، ران، کنارو پشت بدن در ناحیه کتف هاست.

در حال حاضر لیپوپترانسفر به روش Cell assisted  جهت درمان اسکارهای آتروفیک مثلا ناشی از آکنه ، حجم دادن به بافتها(صورت یا Breast ) ، افتادگیهای پوست متعاقب را دیوتراپی قرار است در این مرکز انجام گیرد.

در همین باره گفتگویی با دکتر جوادی انجام داده ایم که در پی می آید.

آقای دکتر لطفا بفرمایید این روش درمانی برای چه افرادی موثر است؟

لیپوترانسفر یک جراحی زیبایی است و اندیکاسیون آن از مریض تامین می شود. اگر فردی دچار بیماری شود و روی پوست وی فرورفتگی هایی به وجود آید که در حالت عادی ناهنجار است، می توان با روش های تزریق چربی که مدت های زیادی است در سایر کشورها انجام می شود پر کرد. البته با تزریق ژل نیز این کار قابل انجام است و در ناحیه گونه، لب و یا چانه از پروتز می توان استفاده کرد.

بیمار خودش انتخاب می کند؟

رعایت اخلاق پزشکی از اصول کار ما است. اگر فردی در گونه خود دچار مشکل باشد ، با پروتز که هم از نظر هزینه ارزان تر است و هم بعد از مدتی یکنواختی بهتری دارد جراحی زیبایی انجام می شود. یعنی با رعایت اصول اخلاق پزشکی بهترین راه درمان برای هر مراجعه کننده استفاده می شود. حال اگر فردی چربی اضافی در بدن نداشته باشد و لیپوترانسفر موثرباشد، گاهی نیاز است که کشت چربی داده شود که زمان بیشتری لازم دارد و در برخی موارد تزریق چربی را ارجح می دانیم چون تزریق ژل ماندگاری طولانی ندارد .

اگر فرد چربی لازم را داشته باشد کار به چه صورتی انجام می شود؟

اگر فردی به اندازه کافی در بدن چربی داشته باشد و خود نیز ترجیح دهد از بافت بدنش برای درمان استفاده کند، برای آن فرد از بخشی از بدن که چربی اضافه دارد، حدود 40-50 سی سی ساکشن می کنیم و که 10 سی سی بافت چربی را به ما بدهد و  این چربی قابل تزریق است.

مشکل اصلی ما این است که از چربی تزریق شده ، حدود 6 سی سی آن جذب می شود و این مقدار کمتر از حد مورد نظر ما است. پس ممکن است دو یا سه بار و حتی 4 بار تزریق انجام شود تا نتیجه مورد نظر را بعد از این تزریق ها به دست بیاوریم.

این کار در برخی کشورها نیز انجام شده است.چرا ابتدا به صورت طرح تحقیقاتی قرار است در کشور انجام شود؟

بافت مردم ایران با بافت مردم سایر کشورها متفاوت و رژیم غذایی و آب و هوای کشورما با سایر کشورها  فرق دارد و ممکن است روی این پروسه تاثیر بگذارد. درحال حاضر در پژوهشگاه رویان برای انجام این عمل زیبایی در مرحله انتخاب بیمارهستیم که بعد از گزینش بیماران، مراحل کشت و تزریق و اتاق عمل و ... انجام می شود.

بیماران باید چه شرایطی داشته باشند؟

بیمار مورد نظر نباید بیماری های جانبی مانند دیابت و یا بیماری هایی که مانع کار شود و ریسک جراحی را بالا ببرد داشته باشد تا کار با کمترین خطر برای بیمار انجام گیرد. افرادی باید مراجعه کنند که محل مورد نظرشان برای ترمیم نسبت به بافت اطرافش ، فرورفتگی قابل توجه ای داشته باشد مانند خط خنده. البته افراد بالای 65 سال و افراد کم سن نیز کاربرد موثری ندارد.

برای مبتلایان به سرطان پستان هم کاربرد دارد؟

در بیماران مبتلا به سرطان پستان که بخشی از سینه برداشته شده، فعلا از پروتز برای پر کردن آن استفاده می شود اما اگر کسی دچار افتادگی سینه باشد ولی ظاهر بدن به گونه ای است که کوچکترین پروتز هم شکل نافرمی به ظاهر سینه می دهد، می توان از چربی بدن خود فرد برداشت و به او تزریق کرد.

فرورفتگی های حاصل از جوش های دوران جوانی و آکنه هم با این روش درمان می شوند؟

خیر. برای کم عمق شدن جوشها باید خیلی چربی تزریق کرد تا پوست کشیده شود و این پوسیدگی پوست باعث خارج شدن پوست از فرم اصلی خود می شود. برای این افراد لایه برداری سطحی و یا تزریق فیبروبلاست توصیه می شود. البته اگر جوشها به گونه ای دنبال هم باشند که خطی را تولید کرده باشند، برای این افراد چربی می توان تزریق کرد.

پایان مطلب/  

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 18 شهریور,1394

پزشک مشاور

هدیه نعمتی زاده@: <br />باسلام <br />فعلا این پروژه متوقف شده ودراین زمینه خدماتی ارائه نمی دهد.جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 22339951 تا 53 تماس بگیرید.(کلینیک پوست) <br />

چهارشنبه, 18 شهریور,1394

هدیه نعمتی زاده

با سلام. من 35 سال سن دارک و زیر چانه ام افتاده. و به علت تپش قلب بالا و نازکی بیش از حد پوست نمیتونم عمل کنم آیا سلول بنیادی در مورد من جوابگو هست؟

یکشنبه, 11 اسفند,1392

لیلا عرب

مهرنوش عزیز <br />با سلام <br />خیر.از سلول های چربی برای این مورد نمی توان استفاده کرد زیرا مشکل شما به دلیل فلج عصب صورتی است و با تزریق سلول های چربی نمی توان عصب را ترمیم کردوبه مرور زمان احتمال بهبود علائم وجود دارد.

یکشنبه, 11 اسفند,1392

مهرنوش

سلام <br />من بخاطر عمل تومور مغزي كه كرده ام عصب و سلولهايه قسمت راست صورتم تنبل شده است و دهانم موقع خنديدن كج ميشود <br />آيا ميشود سلوله چربي تزريق كرد؟ <br />آيا امكان بهبود هست؟

چهارشنبه, 06 شهریور,1392

لیلا عرب

سئوال: چطور میشه در پژوهشگاه رویان تزریق چربی به روش سلول های بنیادی داشت؟ باید چطور اقدام کرد؟
پاسخ:بستگی به بیماری دارد.چنانچه در خصوص بیماری شما طرحی با استفاده از سلول های بنیادی بافت چربی وجود داشته باشد می توان برای شما پیوند سلول را انجام داد.جهت ویزیت و مشاوره با شماره 22339951 تا 53 تماس بگیرید.(کلینیک پوست)

شنبه, 02 شهریور,1392

سمیرا جلالی

سلام. چطور میشه در پژوهشگاه رویان تزریق چربی به روش سلول های بنیادی داشت؟ باید چطور اقدام کرد؟

شنبه, 24 فروردین,1392

لیلا عرب

با سلام
مطلبی که نوشتید قابل خواندن نیست

چهارشنبه, 23 اسفند,1391

لیلا عرب

جهت مشاوره با بخش پوست و مشاوره با تلفن 23562179 تماس بگیرید

دوشنبه, 21 اسفند,1391

baran

salam
براي انجام تزريق چربي به روش Cell assisted يه كلينيك رويان مراجعه كنيم ؟

چهارشنبه, 25 بهمن,1391

لیلا عرب

با سلام
میزان بهبودی به شدت ضایعات اولیه بستگی دارد .ضایعات بسیار عمیق و گسترده در مقایسه با ضایعات خفیف کمتر جواب میدهند .

پنجشنبه, 12 بهمن,1391

mary

salam raje be jae joshha va foraftegiha mikhastam bedunam kamel bartaraf mishe ?????khube khub mishe?hazinash che ghadre in kar dar kilinke royan anjam mishe?

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه