تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 آبان 1395
سلول های بنیادی می تواند منجر به پیشرفت در مطالعات هپاتیت شود

  سلول های بنیادی می تواند منجر به پیشرفت در مطالعات هپاتیت شود

هپاتیت C، یک بیماری عفونی است که می تواند منجر به التهاب و نارسایی اندام ها شود و روی افراد مختلف اثرات متفاوتی دارد. اما کسی دلیل این که چرا برخی افراد به این عفونت حساس هستند و برخی دیگر مقاومت نشان می دهند، نمی داند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین براین باورند که اگر آن ها بتوانند سلول های کبدی افراد مختلف را در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار دهند، می توانند دریابند که چگونه تفاوت های ژنتیکی مختلف می تواند این تفاوت پاسخ دهی را رغم بزند. با این حال، بدست آوردن سلول های کبدی، رشد آن در آزمایشگاه و حفظ ویژگی های عملکردی آن بسیار مشکل است.

در مطالعه ای جدید تیمی از محققین در دانشگاه راکفلر از سلول های بنیادی پرتوان القایی برای تولید سلول های شبه کبدی استفاده کردند. آن ها این سلول های بنیادی پرتوان القایی که از افراد مختلف گرفته شده بودند را به هپاتیت C آلوده کردند. این اولین بار بود که محققین توانستند این عفونت را در سلول های مشتق از سلول های iPC تثبیت کنند. علاوه براین آن ها می توانند تاثیر داروهای مختلف را نیز روی بافت های مشتق از بیماران مختلف تست کنند. با توجه به این مطالعه محققین یک توضیح ممکن برای پاسخ دهی متفاوت بیماران به عفونت را تفاوت های ژنتیکی در بین مولکول ایمنی به نام اینترلوکین 28 می دانند که نقش مهمی در پاسخ به عفونت هپاتیتی دارد. از دیگر فاکتورهایی که ممکن است در این فرایند دخیل باشد، پروتئین های سطحی هستندکه ویروس را قادر می سازند وارد سلول ها شوند. دکتر باهیتا و همکارانش معتقدند که می توان با استفاده از سلول های مشتق از هر بیمار و شناسایی تفاوت های ژنتیکی، داروی اختصاصی را برای هر فرد مبتلا به هپاتیت طراحی و تولید کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه