تاریخ انتشار: یکشنبه 15 بهمن 1391
عنصر سلنیم در بروز سرطان مری در افراد نقش موثری دارد
بر اساس نتایج یک تحقیق:

  عنصر سلنیم در بروز سرطان مری در افراد نقش موثری دارد

نتایج یک تحقیق که توسط محققان کشورمان انجام شده است ، نشان می دهد که عنصر سلنیم در بروز سرطان مری در افراد مختلف نقش موثری دارد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، این تحقیق با عنوان ˈنقش سلنیم و دیگر عناصر در ابتلا به سرطان مری در منطقه شیوع بالای استان گلستانˈ توسط اعضای هیات علمی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است . در این تحقیق نقش عنصر سلنیم و سایر عناصر طبیعی در ابتلای افراد به سرطان مری در استان گلستان مورد بررسی قرار گرفته است.
 
سلنیم یکی از عناصرشیمیایی غیرفلزی و کمیاب است. این عنصر بیشتر به صورت ترکیب یافت می شود و به صورت خالص کمتر دیده شده است .
 
مصرف مقدار زیاد این عنصر سمی است ولی مقدار کم آن برای فعالیت سلول ها لازم است. نیاز بدن به این عنصر از طریق استفاده از مواد غذایی تامین می شود.
 
منابع غذایی سلنیم شامل مغزها ، ماهی تند ، گوشت گوساله ، بوقلمون ، مرغ ، سبوس گندم و دیگر مواد غذایی است .
 
در این تحقیق با تاکید بر این که استان گلستان به عنوان یک منطقه پرخطر از نظر ابتلا به سرطان مری شناخته شده است، نقش غلظت عناصر طبیعی در ایجاد سرطان مری در افراد بررسی شده است.
 
از این رو روستاهای این استان بر اساس شیوع سرطان مری به دو دسته شیوع زیاد (شامل مناطق گنبد، داشلی برون و مراوه تپه) و شیوع کم (گرگان) طبقه بندی شدند.
 
برای انجام این تحقیق، 846 نمونه عناصر طبیعی شامل 183 نمونه آب آشامیدنی، 206 نمونه خاک کشاورزی، 247 نمونه رسوب، 45 نمونه لس ( یک نوع رسوب ) و 165 نمونه دانه از 45 روستا در استان گلستان جمع آوری و تجزیه شدند. 
 
نتایج این تحقیق نشان داد که غلظت عناصر طبیعی موجود در آب، خاک، رسوبات و یا دانه ها مانند آنتیموان، استرانسیم، نیترات و سولفات از منطقه شیوع کم به سمت منطقه شیوع زیاد افزایش پیدا می کند، بنابراین ممکن است غلظت بالای آنها عامل مهمی در ابتلا به سرطان مری باشد. 
 
همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که غلظت عنصر ˈروی ˈ در تمام نمونه ها از منطقه شیوع کم به سمت منطقه شیوع زیاد سرطان مری، کاهش پیدا می کند بنابراین کمبود روی ممکن است در ابتلا به این نوع سرطان در استان گلستان نقش داشته باشد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه