تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1391
پیشگیری از سندرم Usher  به کمک ASO

  پیشگیری از سندرم Usher به کمک ASO

اغلب موارد ناشنوایی مادرزادی به علت جهش در یک ژن است که برای تکامل طبیعی سلول های مژه دار شنوایی در گوش داخلی لازم است. دانشمندان امریکایی روشی را برای بیان این گونه ژن ها و بازگشت شنوایی و تعادل در موش ها پیداکرده اند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،تقریبا از هر 1000 نوزاد یکی با ناشنوایی مادر زادی متولد می شود.در حال حاضر در مان فیزیولوژیکی برای این نوزادان وجود ندارد.برای درمان بیمارانی با چنین جهش هایی بیان ژن باید تصحیح شود .این کار به تازگی در موش هایی که دارای جهش در ژنی هستند که در انسان موجب ناشنوایی می شود، به کار رفته است.
در روش به کار رفته، از مولکولی مشابه RNA به نام Antisense oligonucleotide (ASO) استفاده شده است.ASO به طور اختصاصی یک جهش در ژنی به نام USH1C را که مسوول سندرم Usher می باشد شناسایی کرده و آن را ترمیم می کند. در واقع ASO اثرات جهش را بلوکه می کند و محصول ژن به درستی سنتز شده و از ناشنوایی جلو گیری می شود.
سندرم Usher علت مهم ژنیتیکی نابینایی و نا شنوایی هم زمان در انسان است. درمان این بیماری به کمک ASO در اوایل زندگی موش ها کاملا رضایت بخش بوده است.
به گفته پژوهشگران ،این مطالعه گام مهمی در روند توسعه استراتژی های درمانی در انسان است و از این روش می توان برای سایر انواع ناشنوایی که دلایل دیگری دارندنیز استفاده کرد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 13 مرداد,1393

لیلا عرب

سعید عزیز <br />با سلام <br />سئوال شما تخصصی بوده و نیاز به مشاوره و بررسی های بالینی و آزمایشگاهی و تصویربرداری داشته و در حیطه این سایت که مربوط به سلول های بنیدی است نمی باشد.

ﺳﻪشنبه, 07 مرداد,1393

سعید اسدی

با سلام خدمت شما <br />بنده 40 ساله هستم و 6 سال پیش کل روده بزرگم را برداشتم و الان با روده کوچکم زندگی میکنم متاسفانه حدود 2 ساله که روده کوچکم هم دچار چسبندگی شده و الان به انسداد رسیده به طوری که دیگه نمیتونم چیزی بخورم چند روز پیش دکترم رفتم و الان قراره برام از طریق سیاهرگ گردن لوله بذارن تا از طریق اون با سرم تغذیه بشم . دکترم گفته این روند 3 ماه طول میکشه و قراره بعد از اون به بیمارستان دکتر شریعتی تهران برم و به وسیله همین سلول های بنیادی تحت درمان قرار بگیرم <br />حالا از شما اساتید محترم سوال دارم که آیا این روش جوابگو هست و امیدی واسه زنده بودنم هست یا نه <br />آیا تا به حال کسانی بوده اند که نتیجه گرفته باشند <br />ممنون و سپاسگذارم <br />

یکشنبه, 05 مرداد,1393

لیلا عرب

امید عزیز <br />با سلام <br />بهتر است در این زمینه مشاوره ژنتیک داشته باشید.

دوشنبه, 30 تیر,1393

omid

با سلام. خواهر 26 ساله من بسیاری از علائم سندروم آشر را دارد. پدر و مادر من نوه ی عمو هستند و در اطرافیان ما کسی به ناشنوایی و یا سندروم آشر مبتلا نیست. آیا با این شرایط باز هم احتمال ابتلا به این سندروم وجود دارد؟

شنبه, 07 دی,1392

لیلا عرب

با سلام <br />فعلا جهت ترمیم ضایعات شبکیه تحقیقات سلول درمانی ادامه دارد که هنوز نقش درمانی اثبات شده ای برای آن مشخص نشده است لذا در حال حاضر تنها از اقدامات درمانی پزشکی باید استفاده کرد.

پنجشنبه, 05 دی,1392

فرهاد نیک فرجام

با سلام <br />من 32 سال سن دارم و سندرم آشر دارم از بدو تولد نیمه شنوا هستم ولی از اوایل دوران دانشجویی به سندرم آشر مبتلا شدم که مربوط به اختلالات سلولها در شبکیه است. <br />اگر درمانی وجود دارد مرا راهنمایی بفرمایید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه