تاریخ انتشار: یکشنبه 29 بهمن 1391
منبع سلول های بنیادی عامل مهم درمان انفارکتوس میوکارد

  منبع سلول های بنیادی عامل مهم درمان انفارکتوس میوکارد

محققان اعلام کردند: درمان انفارکتوس میوکارد با سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان (BM-MSC) و سلول های بنیادی مشتق از چربی نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از EurekAlert، هنگامی که یک تیم تحقیقاتی از دانمارک و سوئد، قابلیت های درمانی سلول های بنیادی مشتق از چربی (ASCs) را با سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان (BMSC) به دست آمده از یک مرد 84 ساله مبتلا به بیماری ایسکمی عروق کرونر که برای درمان انفارکتوس میوکارد به مدل موشی پیوند شده بود، با هم مقایسه کردند، دریافتند که ASCs سبب حفظ عملکرد قلبی در موش های گروه آزمون شده است اما هیچ کدام ازاین دو نوع سلول بنیادی ، رگزایی میوکارد را القاء نکرده است.
دکتر Trine Fink نویسنده همکاراین مطالعه گفت: "درمان انفارکتوس میوکارد با سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان (BM-MSC) و سلول های بنیادی مشتق از چربی نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است. "پیوند سلول های بنیادی در درمان انفارکتوس میوکارد (MI) به منظور بهبود عملکرد بطن چپ در مدل های حیوانی اثبات شده است. در این مطالعه، ما اثرات سلولهای بنیادی مشتق از چربی و سلولهای بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان (BMSC) یک مرد مسن مبتلا به آترواسکلروز عروق کرونررا پس از پیوند به  دو گروه مدل موشی انفارکتوس میوکارد که هیچ  داروی سرکوب کننده ایمنی دریافت نکرده بودند، با هم مقایسه کردیم.
این محققان اشاره کردند که سن و وضعیت سلامت اهدا کننده سلول عوامل مهمی است و تاثیر پیوند سلول با استفاده از سلول های سالمندان مبتلا به ایسکمی قلبی نیاز به بررسی بیشتر دارد. 
محققان دریافتند که سلول های بنیادی مشتق از چربی سبب بهبود نارسایی قلبی پس از انفارکتوس میوکارد در گروه دریافت کننده ASCs شده، در حالی که در گروه دریافت کننده سلولهای BMSC هیچ  بهبودی مشاهده نشده است. آنها همچنین دریافتند که با وجودیکه سلولهای BMSC، مقدار بیشتری فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، VEGF ، نسبت به ASCs ترشح می کند، اما این سبب پاسخ رگزایی بهتر نمی شود. علاوه براین، درگروه دریافت کننده  ASCs نقص بطن چپ بهبود یافته بود.
عدم القاء رگزایی میوکارد درهر دو گروه سلول های بنیادی، سوالاتی را درمورد اینکه آیا سن دهنده و سلامت او اثری بر توانایی سلول های بنیادی مورد استفاده در درمان انفارکتوس میوکارد دارد، مطرح می کند.
محققان گفتند: "با وجودیکه این مطالعه یافته های قبلی مبنی بر عدم تاثیر سن برتعداد و کارایی سلول های بنیادی مشتق از چربی در مقایسه با سلولهای بنیادی مغز استخوان را تایید می کند، ویژگی های سلول های بنیادی بیماران مسن مبتلا به آترواسکلروز عروق کرونر نیاز به بررسی دارد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه