تاریخ انتشار: دوشنبه 03 آبان 1395
کشف مارکر مولکولی خاص برای تکوین جنینی اولیه قلبی

  کشف مارکر مولکولی خاص برای تکوین جنینی اولیه قلبی

قلب یکی از اولیه ترین اندام هایی است که به صورت پیش سازهای قلبی در جنین تکوین می یابد. تاکنون مطالعات مختلفی صورت گرفته است که درک ما در مورد چگونگی تکوین پیش سازهای قلبی و سپس تمایز آن ها به انواع مختلف سلول های قلبی دارای عملکرد افزایش داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، داشتن چنین اطلاعاتی برای درک دلایل بیماری های قلبی مادرزادی و تولید سلول های عضلانی قلب موسوم به کاردیومیوسیت ها از سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) در آزمایشگاه حیاتی است. برای نشان دادن مکانیسم های دخیل در تولید و تمایز پیش سازهای قلبی با جزئیات کامل، باید هر رده سلولی مربوط به تکوین قلبی را به صورت جداگانه از دیگران مورد مطالعه قرار داد. اگر بتوانیم آنتی ژن های سطحی هر یک از این سلول ها را شناسایی کنیم، کارمان بسیار ساده تر خواهد بود، زیرا می توانیم این سلول ها را به سهولت و به طور موثر جداسازی و ارزیابی کنیم. در مطالعه ای جدید در دانشگاه اوزاکای ژاپن محققین به غربالگری سلول ها پرداختند و در نهایت آنتی ژن مورد نظر را تحت عنوان GFRA2 شناسایی کردند که پیش سازهای قلبی را طی تکوین اولیه قلب به طور اختصاصی مشخص می کند.

محققین نشان داده اند که پروتئین GFRA2 برای تکوین موفقیت آمیز قلب ضروری است و عملکرد نامناسب آن منجر به داشتن دیواره های بطنی نازک و کمتر متراکم در قلب می شود که آن را "کاردیومیوپاتی غیر متراکم" می نامند. محققین در این مطالعه نشان داده اند که استفاده از GFRA2، آن ها را قادر می سازد که پیش سازهای قلبی را به صورت آسان تر و موثرتری از سلول های بنیادی جنینی و iPSCها خالص سازی کنند. از نظر تئوری این پیش سازهای قلبی در تست های دارویی بسیار امیدوار کننده تر از مدل های جانوری هستند. همان طور که گفته شد GFRA2 امکان جداسازی خالص تر پیش سازهای قلبی را می دهد و این نشان می دهد که با جداسازی این پیش سازهای قلبی و استفاده از آنها در درمان، شانس ایجاد تومور به حداقل خواهد رسید، زیرا احتمال کمی وجود دارد که سلول های تمایز نیافته تومورزا در جمعیت جداسازی شده وجود داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه