تاریخ انتشار: دوشنبه 30 بهمن 1391
پلاکت های مصنوعی به کمک مجروحان جنگی می آیند

  پلاکت های مصنوعی به کمک مجروحان جنگی می آیند

محققانی که در حال تحقیق بر روی جریان پیچیده پیام ها ی سلولی تولید شده توسط بدن درپاسخ به جراحت هستند، معتقدند که پاسخ اولیه یعنی تشکیل لخته خونی ممکن است بهبود یافتن بعدی را کنترل کند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalepress،با استفاده از این اطلاعات پژوهشگران از مواد زیستی در ساخت پلاکت های مصنوعی سود جسته اند. این نوع پلاکت ها با مواد شیمیایی تنظیم کننده ای همراه هستند و می توانند در یک وسیله تزریقی که می تواند به اندازه یک iPhone باشد، قرار داده شوند و سربازان جراحت دیده در جنگ  از این وسیله برای درمان خود استفاده کنند.
لخته های خونی توسط پلاکت های مصنوعی در صورت وجود عاملی که به طور طبیعی در بدن روند لخته شدن را آغاز می کنند،بوجود می آیند.این پلاکت ها زمان تشکیل لخته را تقریبا به میزان 30 در صد کاهش می دهند و طراحی آن ها به منظور استفاده در میدان جنگ و تسریع روند طبیعی لخته شدن خون صورت گرفته است.
علاوه بر قطع خونریزی این پلاکت های مصنوعی از تشکیل اسکار و به جا ماندن جای زخم نیز جلوگیری می کنند.در واقع با تشکیل لخته های اولیه مراحل بعدی بهبود زخم که شامل تجمع سلول های لازم با عملکرد خاص در محل زخم است، هدایت می شود.با تغییر لخته اولیه می توان چهار چوب سه بعدی لازم جهت تولید مجدد و ترمیم بافت را فراهم کرد.
پلاکت ها ی مصنوعی از ساختار های بسیار کوچکی به نام hydrogel ساخته شده اند که بعد از تزریق داخل خون طی روند لخته شدن خون فعال می شوند.این ساختار با قطر یک میکرون بعد از فعال شدن تغییر شکل داده و به لایه نازکی تیدیل شده و به بسته شدن محل جراحت کمک می کنند. فعال شدن این پلاکت ها توسط عواملی که پلاکت های طبیعی بدن را به هنگام خون ریزی فعال می کنند، صورت می گیرد.
پلاکت های مذکور بر روی رت ها و نیز در شرایط آزمایشگاهی (in vivo) مورد بررسی قرار گرفته اند و هنوز بر روی انسان آزمایش نشده اند.
پایان مطلب/
 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه