تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 آذر 1395
زیکا در بافت مغز جنینی به آنتی بیوتیک های معمولی جواب می دهد

  زیکا در بافت مغز جنینی به آنتی بیوتیک های معمولی جواب می دهد

محققین در دانشگاه سانفرانسیسکو دریافته اند که استفاده از آنتی بیوتیک عمومی آزیترومایسین که خطری نیز برای باروری ندارد می تواند ویروس زیکا را بافت مغز جنینی هدف قرار دهد و مانع از آلودگی سلول های مغزی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آمارها نشان می دهد که بین 1 تا 13 درصد زنانی که طی دوران بارداری شان به ویروس زیکا آلوده می شود، فرزندانی به دنیا می آورند که مبتلا به میکروسفالی هستند. در حال حاضر درمان موثری برای مهار ویروس از آسیب رساندن به جنین وجود ندارد و مکانیسم زیستی که از طریق آن عفونت منجر به میکروسفالی می شود مشخص نیست.

در مطالعه ای جدید محققین نشان داده اند که ویروس زیکا سلول های مغزی را ترجیحا از طریق فراوانی پروتئینی به نام AXL آلوده می کند که روی سطح غشای خارجی سلول گسترده می شود و به عنوان مسیری برای ورود ویروس به داخل عمل می کند. سلول های مغزی جنینی که این پروتئین را دارا هستند شامل سول های بنیادی و پیش ساز عصبی است که این امر منجر به آسیب پذیر شدن آن ها می شود. این سلول های بنیادی و پیش ساز نقش مهم و حیاتی را در رشد و تکوین اولیه مغز بازی می کنند. محققین نشان داده اند که نورون های فاقد AXL به راحتی به ویروس آلوده نمی شوند.

محققین دانشگاه سانفرانسیسکو بیش از 2000 دارو و ترکیب شیمیایی را مورد تست قرار دادند و مشاهده کردند که آنتی بیوتیک معمولی آزیترومایسین می تواند به خوبی این ویروس را در بافت مغزی جنین هدف قرار دهد. مزیت استفاده از این آنتی بیوتیک این است که این دارو هیچ عوارض جانبی را در زمان بارداری برای زن ایجاد نمی کند. به نظر می رسد که آزیترومایسین، AXL‌را به خوبی مهار کرده و مانع از ورود ویروس به سلول های مغزی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه