تاریخ انتشار: شنبه 25 دی 1395
ارتباط یک مسیر مرتبط با آهسته کردن فرایند پیری و سرطان مغز

  ارتباط یک مسیر مرتبط با آهسته کردن فرایند پیری و سرطان مغز

در حالی که یک مسیر متابولیک خاص، پتانسیل آهسته کردن فرایند پیری را نشان داده است، مطالعه ای جدید نشان داده است که این مسیر در ایجاد سرطان مغز نیز دخیل است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، این مسیر که مسیر نیکوتین­آمید آدنین دی نوکلئوتید(NAD+) نام دارد، در شکل کشنده و شایعی از سرطان مغز به نام گلیوبلاستوما نیز فعال است. گلیوبلاستوما شایع ترین و تهاجمی ترین سرطان مغزی در بالغین است و بیش از 70 درصد بیماران مبتلا به این بیماری ظرف دو سال بعد از تشخیص می میرند.

در این مطالعه جدید محققین دانشگاه واشنگتن نشان داده اند که بیماران گلیوبلاستومایی با بیان بالای یک ژن مربوط به مسیر NAD+ به نام NAMPT زودتر می میرند. تومورهایی که سطح بیان این ژن در آن ها افزایش یابد، زمانی که به موش پیوند شوند، رشد سریع تری دارند و در صورتی که NAMPT در آن ها مهار شود، چروکیده و کوچک می شوند. این مطالعه پیشنهاد می کند که مسیر NAD+ ممکن است وضعیت بیماران گلیوبلاستومایی را بهبود ببخشد اما ممکن است سایر فرایندهای زیستی مانند پیری را نیز تحت تاثیر قرار دهد. ژن NAMPT، مولکولی به نام NMN تولید می کند که نشانه های پیری را در موش کاهش می دهد. هر چند بی خطر بودن این مولکول در انسان هنوز به طور کامل تایید نشده است اما در کشورهایی مانند ژاپن از NMN‌و سایر مولکول های مسیر NAD+ به عنوان مکمل های ضد پیری استفاده می شود. در بخشی دیگر از مطالعه محققین با استفاده از سلول های گلیوبلاستومایی نشان دادند که NAMPT به سلول های بنیادی سرطانی کمک می کند تا زنده مانده و تکثیر یابند و بدین ترتیب موجب تقویت رشد آن ها می شود و این در حالی است که مهار NAMPT، توانایی سلول های بنیادی سرطانی برای خودنوزایی را کاهش می دهد. به نظر می رسد که هدف قرار دادن NAD+، توانایی خودنوزایی سلول های بنیادی سرطانی را مختل می کند و موجب آسیب پذیرتر شدن آن ها به پرتودرمانی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه