تاریخ انتشار: یکشنبه 26 دی 1395
استفاده از خون بند ناف به عنوان درمانی برای سرطان

  استفاده از خون بند ناف به عنوان درمانی برای سرطان

پزشکان و محققینی که به دنبال استفاده کارامدتر و ایمن تر از پیوند خون بند ناف برای بیماران مبتلا به لوکمیا و لنفوما هستند، اخیرا یافته های جدیدی را گزارش کرده اند که نشان می دهد که این منبع سلولی می تواند گزینه درمانی موثری برای بسیاری از بیماران باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر عمر الجیتاوی در انستیو سرطان ویلموت مطالعه بالینی کوچکی را انجام داده است و نشان داده است که هورمون اریتروپوئیتین(EPO) برای پیوند موثر خون بند ناف اهمیت فراوانی دارد. پایین آوردن سطح EPO در بیماران به آن ها کمک می کند که طی فرایندی که آن را اصطلاحا homing می گویند و طی آن سلول های بنیادی خونی پیوند شده به طور مناسبی به مغز استخوان بیمار مهاجرت می کنند، بیماران توانایی خود برای تولید سلول های ایمنی و خونی سالم بازیابند.

خون بند ناف منبع غنی از سلول های بنیادی است که می تواند نیازهای مربوط به بیمارانی که شرایط داشتن یک اهدا کننده مطابق را دارا نیستند برطرف سازد. اما چالشی که وجود دارد این است که مدت زمانی که طول می کشد که سلول های خون بند ناف به مغز استخوان برسند زیاد است و سلول های کمی به هدف می رسند. چگونه می توان این فرایند را اصلاح کرد؟

الجیتاوی و همکارانش در صدد برآمدند که سیگنال های سلولی که homing سلول های خونی را تنظیم می کنند شناسایی کنند و به کمک آن ها پیوند خون  بند ناف را بهبود ببخشند. آن ها دریافتند که بلوک کردن سیگنالینگ گیرنده EPO-EPO می تواند فرایند پیوند را بهبود ببخشد.

در مطالعه بالینی که شامل 15 بیمار بود، آن ها سیگنالینگ EPO را با اکسیژن درمانی کم فشار و قبل از این که بیماران متحمل پیوند خون بند ناف شوند، بلوک کردند. در این نوع اکسیژن درمانی، بیماران درون محفظه ای که حاوی صد درصد اکسیژن است قرار می گیرند. مطالعه نشان داد که این روش بی خطر بوده و به خوبی به وسیله بیماران تحمل می شود و سطح اریتروپوئیتین را پایین می آورد. در مقایسه با سایر بیماران، آن هایی که اکسیژن درمانی را دریافت کردند، تعداد سلول های خونی شان سریع تر ریکاوری شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه