تاریخ انتشار: دوشنبه 11 بهمن 1395
فراوانی موتاسیون های ژنتیکی در سالخوردگان سالم بالای 100 سال(supercentenarian)

  فراوانی موتاسیون های ژنتیکی در سالخوردگان سالم بالای 100 سال(supercentenarian)

موتاسیون های ژنتیکی معمولا به دلیل ارتباطشان با بیماری هایی مانند سرطان مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما در مورد موتاسیون هایی که در افراد سالم اتفاق می افتد اطلاعات اندکی در دست است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، در مطالعه ای جدید محققین  بیش از 400 موتاسیون ژنتیکی را در سلول های خونی سالم یک پیرزن بالای 115 سال شناسایی کرده اند که نشان می دهد آسیب در این جایگاه ها در طول زندگی به میزان زیادی بی ضرر هستند.

سلول های خونی انسان به طور دائم بوسیله سلول های بنیادی خون ساز موجود در مغز استخوان در حال جایگزین شدن هستند. این سلول های بنیادی خون ساز می توانند تقسیم شده و انواع مختلف سلول های خونی از جمله سلول های سفید خونی را تولید کنند. از طرف دیگر، تقسیم سلولی مستعد ایجاد اشتباه و موتاسیون در سلول ها است و هر چه تقسیم سلولی بیشتری اتفاق بیافتند میزان موتاسیون های ژنتیکی که در سلول تجمع پیدا می کند افزایش می یابد. صدها موتاسیون در بیماران مبتلا به سرطان های خونی از جمله لوکمیای میلوئید حاد(AML) تجمع پیدا می کند.

در مطالعه ای جدید محققین از غربالگری کل ژنوم برای سلول های خونی سفید مشتق از زنان بالای صد سال استفاده کردند تا موتاسیون های تجمع یافته در سلول های سفید خونی را شناسایی کنند. آن ها بیش از 400 موتاسیون را در سلول های سفید خونی آن ها کشف کرده اند که در مغز آن ها وجود نداشته است(چون تقریبا بعد از تولد تقسیمی در آن ها اتفاق نمی افتد). این موتاسیون ها را تحت عنوان موتاسیون های سوماتیک می شناسند، زیرا به فرزندان منتقل نمی شوند و از طرف دیگر بوسیله بدن قابل تحمل هستند و منجر به مرگ و بیماری نمی شوند. این موتاسیون ها در ابتدا در مناطق کد نشونده ژنوم که با بیماری مرتبط نیستند باقی می مانند.

نکته جالب در مورد این مطالعه این بود که محققین دریافتند که در زمان مرگ این افراد بالای 100 سال، مشخص شد که خون محیطی این افراد از تنها دو سلول بنیادی خون ساز فعال ایجاد می شوند و این در حالی است که در این زمان بیش از 1300 سلول بنیادی فعال در بدن وی وجود داشت. هم چنین آن ها دریافتند که این تلومرهای سلول های سفید خونی بیش از 17 برابر کوتاه تر از تلومرهای مغز هستند و به دلیل همین کوتاهی محققین براین باورند که اکثر سلول های بنیادی خون ساز در این سن و سال می میرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه