تاریخ انتشار: یکشنبه 17 بهمن 1395
محققین درصدد هستند بزرگ ترین کتابخانه سلول های بنیادی بیماری کم خونی داسی شکل را ایجاد کنند

  محققین درصدد هستند بزرگ ترین کتابخانه سلول های بنیادی بیماری کم خونی داسی شکل را ایجاد کنند

محققین یک کتابخانه تحقیقاتی مبتنی بر سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) را ایجاد کرده اند که درها را به سمت مطالعات با ارزش بیماری کم خونی داسی شکل و تکوین درمان های جدید باز می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)، سلول هایی هستند که می توانند به عنوان سلول های تمایز نیافته به صورت نامحدود تکثیر یابند و این پتانسیل را دارند که به انواع سلول ها و بافت ها تمایز یابند. این سلول های بنیادی می توانند برای مدل سازی بیماری ها و درک هر چه بهتر تکوین بیماری و راه های درمان آن مورد استفاده قرار گیرند.

بیماری کم خونی داسی شکل میلیون ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است و مشکل زیادی را برای سلامت جهانی ایجاد کرده است. طی این بیماری هموگلوبین سلول های قرمز خونی بصورت داسی شکل در می آیند و انعطاف پذیری خاص سلول های قرمز خونی را ندارد و به دیواره عروق می چسبد و موجب مسدود شدن عروق می شود. این امر اکسیژن رسانی بافت را مختل می کند و منجر به درد شدید و آسیب اندام می شود. محققین مرکز طب بازساختی(CReM) در بوستون یک کتابخانه تحقیقاتی مبتنی بر سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) را ایجاد کرده اند که درها را به سمت مطالعات با ارزش بیماری کم خونی داسی شکل و تکوین درمان های جدید باز می کند. این کتابخانه شامل نمونه های خونی مشتق از بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکلی است که از نژادهای مختلف موجود در سراسر دنیا هستند و یک زمینه ژنتیکی وسیع که در آن موتاسیون کم خونی داسی شکل رخ داده است را ارائه می دهند.

علاوه براین کتابخانه، محققین ابزارهای ویرایش ژنی را طراحی کرده و از آن برای تصحیح موتاسیون هموگلوبین داسی شکل در سلول های بنیادی پرتوان القایی مشتق از بیماران استفاده کرده اند. محققین در CreM براین باورند که زمانی که این کتابخانه سلولی با ابزارهای ویرایش ژنی همراه شود و بتوان سلول های iPS‌تصحیح شده خاص بیمار را ایجاد کرد، می توان به آینده درمان برخی بیماری ها نیز امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه