تاریخ انتشار: یکشنبه 24 بهمن 1395
اولین سلول درمانی موفق برای فیبروز کیستیک در جهان

  اولین سلول درمانی موفق برای فیبروز کیستیک در جهان

محققین برای اولین بار با سلول درمانی مردی 39 ساله که به فیبروز کیستیک مبتلا بود تاریخ ساز شده اند. این فرد سلول های بنیادی بالغ انسانی را دریافت کرد و این سلول درمانی موجب کاهش التهاب و عفونت ایجاد شده بوسیله فیبروز کیستیک در وی شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه  فردی به نام باب هلد، 39 ساله،  اهل اوهایو آمریکا، مورد تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی آلوژنی که از مغز استخوان اهدا کننده های سالم گرفته شده بود، قرار گرفت. وی زمانی که 16 ماهه بود مبتلا به فیبروز کیستیک تشخیص داده شد.

فیبروز کیستیک بیماری است که ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری، ریه ها به عنوان پاسخ سیستم ایمنی به باکتری، مملو از موکوس می شوند. این امر موجب عوارض ثانویه ای در فرد می شود که از عمر فرد می کاهد.. یکی از بحث های مهم در مورد این افراد مبتلا به فیبروز این است که ، عفونت باکتریایی در آن ها موجب پاسخ های التهابی شدید و قدرتمند در آن ها می شود که این امر خود آسیب شدیدی را در ریه ها القا می کند. در واقع پاسخ التهابی سعی در برداشتن باکتری دارد اما در این راه ناموفق است. در عوض، سیستم التهابی مولکول هایی را آزاد می کند که به مجاری هوایی خود فرد آسیب می رساند و همان طور که گفته شد، این آسیب ریوی موجب بیماری های بیشتری می شود که دلیل مرگ و میر بیماری است. در این مطالعه سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان مشتق از اهدا کننده ای سالم از طریق تزریق درون سیاهرگی به  باب هلد تزریق شد. این سلول ها و رسیدن آن ها به ناحیه آسیب دیده مورد ارزیابی قرار گرفت. محققین مشاهده کردند که این سلول های بنیادی به محیط التهابی ریه پاسخ داده و بسیاری از ناهنجاری های موجود را برطرف کرد. در حال حاضر، این سلول درمانی شرایط وی را بسیار مساعد کرده است و نیاز وی به مراجعه های مکرر به بیمارستان را کاهش داده است. وی در حال حاضر شرایط طبیعی را پشت سر می گذارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه