تاریخ انتشار: دوشنبه 25 بهمن 1395
سلول های عضلات قلبی بالغ ایجاد شده از سلول های بنیادی در آزمایشگاه

  سلول های عضلات قلبی بالغ ایجاد شده از سلول های بنیادی در آزمایشگاه

تولید سلول های عضلات قلبی بالغ و کارآمد از سلول های بنیادی انسانی و جانوری برای محققین با مشکلات زیادی مواجه است. محققین جان هاپکینز گزارش داده اند که توانسته اند با ایمپلنت کردن سلول های بنیادی مشتق از بالغین سالم و افراد مبتلا به نوعی خاص از بیماری های قلبی، به قلب نوزاد رت ها، سلول های عضلات قلبی را در آزمایشگاه تولید کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین می گویند که قلب جانوران میزبان، سیگنال های زیستی و شیمیایی مورد نیاز برای سلول های عضلانی قلبی نابالغ و ایمپلنت شده را فراهم می کند تا بر مشکلات تکوینی موجود که مانع از رشد این سلول ها در ظروف و فلاسک های کشت می شود، فائق آیند. دکتر کاون و همکارانش در جان هاپکینز اخیرا نشان داده اند که سلول هایی که در ظروف آزمایشگاه نگه داشته می شوند و  رشد می کنند، نمی توانند ژن های مورد نیاز برای بالغ شدن سلول های عضلانی قلب و عبور آن ها از مرحله پیش سازی را بیان کنند، اما راه چاره چیست؟ آن ها دریافته اند که زمانی که سلول های بنیادی مشتق از افراد بالغ سالم و یا افراد مبتلا به یک بیماری خاص به قلب نوزاد رت ها پیوند می شوند می توانند تمام ژن های لازم برای بلوغ شان را بیان کنند.

برای حل این مشکل، کاون و همکارانش آزمایش هایی را طراحی کردند: آن ها رده سلولی از سلول های قلبی نابالغ را از سلول های بنیادی جنینی موش ایجاد کردند و سپس حدود 200000 عدد از این سلول ها را بعد از نشان دار کردن با یک پروتئین فلورسنس به بطن رت های نوزاد nude پیوند کردند(رت های nude، رت هایی هستند که فاقد سیستم ایمنی هستند و در نتیجه نمی توانند سلول های پیوند را مورد حمله قرار داده و پیوند را رد کنند). بعد از حدود یک هفته، سلول های فلورسنس هنوز هم گرد بوده و ظاهری نابالغ داشتند اما بعد از یک ماه، آن ها ظاهری کشیده و نواری شبیه سلول های عضلانی قلب پیدا کردند. زمانی که کاون و همکارانش، 312 ژن را در سلول های موشی رشد یافته در قلب رت ها را با سلول های قلبی نابالغ و سلول های عضلات قلبی بالغ مقایسه کردند، دریافتند که سلول های رشد یافته در قلب رت ها، از نظر ژنتیکی به سلول های عضلات قلبی بالغ بسیار شبیه تر بودند. این سلول های رشد یافته قلبی جدید می توانستند مانند یک سلول طبیعی منقبض شده و بتپند.

در گام بعد محققین این آزمایش را با سلول های iPS گرفته شده از انسان سالم و انسان های دچار بیماری قلبی کاردیومیوپاتی بطنی تکرار کرده و مشاهده کردند که یک ماه بعد از پیوند این سلول ها به قلب نوزاد رت ها، سلول های انسانی اهدایی، شکلی استوانه ای و بالغ پیدا کردند و در مورد سلول های مشتق از فرد بیمار، ویژگی هایی بسیار شبیه سلول های قلبی وی داشتند. محققین براین باورند که می توانند از این سلول ها که در مقایسه با سلول های رشد یافته در آزمایشگاه، از نظر تکوینی، بسیار به سلول های قلبی بالغ شبیه تر هستند در مطالعات مختلف تکوینی، درمانی و دارویی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه