تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 بهمن 1395
تبدیل سلول های بنیادی به سومایت ها به عنوان پیش سازهای عضلات اسکلتی، غضروف و استخوان

  تبدیل سلول های بنیادی به سومایت ها به عنوان پیش سازهای عضلات اسکلتی، غضروف و استخوان

اضافه کردن که مخلوط درستی از مولکول های پیام رسان(پروتئین های دخیل در تکوین)، به سلول های بنیادی انسانی می تواند آن ها را برای تبدیل شدن به سومایت ها که پیش سازهای عضلات اسکلتی، استخوان و غضروف در جنین های در حال تکوین هستند، تحریک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در جنین در حال تکوین انسان، سلول های عضلانی و هم چنین استخوان و غضروف های مهره ای و دنده ها و برخی سلول های دیگر از تجمعات کوچک سلولی به نام سومایت ها بوجود می آیند. در مطالعات که محققین روی چگونگی تکوین سومایت ها در جانوران انجام دارند، مولکول هایی را شناسایی کردند که به نظر می رسد بخش مهمی از این فرایند در جانوران باشند. اما زمانی که آن ها سعی کردند که این مولکول ها را برای تحریک سلول های بنیادی انسانی و تولید سومایت ها استفاده کنند، پروتکل مورد نظر موفقیت آمیز نبود.

در مطالعه ای جدید محققین در UCLA سومایت های انسانی بسیار کوچک در حال تکوین انسانی را جداسازی کرده و سطح بیان ژن های مختلف را در آن ها قبل و بعد از این که سومایت ها به طور کامل شکل بگیرند بررسی کردند. برای هر ژن که سطحش در طی فرایند تغییر کرد، محققین تست کردند که آیا اضافه کردن مولکول ها برای تحریک یا سرکوب عملکرد ژن ها در سلول های بنیادی پرتوان القایی می تواند برای تبدیل شدن سلول ها به شبه سومایت ها کافی باشد یا خیر. آن ها مخلوطی بهینه از مولکول ها را شناسایی کردند که با نمونه های جانوری متفاوت بود. با استفاده از این ترکیب جدید، آن ها توانستند 90 درصد سلول های بنیادی انسانی را ظرف تنها 4 روز به سلول های سومایتی تبدیل کنند. این سلول ها به مدت چهار هفته تحت نظر بودند و محققین مشاهده کردند که این سلول ها قادرند عضلات اسکلتی، استخوان و غضروف را به طور طبیعی تولید کنند. این پروتکل جدید برای ایجاد سلول های شبه سومایتی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی راه را برای کسانی که سعی بر تولید عضلات، استخوان و غضروف در آزمایشگاه دارند، هموار می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه