تاریخ انتشار: شنبه 30 بهمن 1395
اشعه X برای مطالعه ریز مغذی ها در مینی مغزهای انسانی

  اشعه X برای مطالعه ریز مغذی ها در مینی مغزهای انسانی

ریز مغذی ها و مواد معدنی، نقش کلیدی را طی تکوین جنینی انسان بازی می کنند. در مطالعه ای جدید محققین ترکیب و پراکنش برخی عناصر در مینی مغزهای انسانی تولید شده در آزمایشگاه را نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، تاکنون مطالعه مواد غذایی در مغز محدود به بافت های مرده انسانی و بافت های غیر انسانی است. اما ارگانوئیدهای مغزی که ساختارهای سه بعدی کوچکی هستند و از سلول های بنیادی انسانی در آزمایشگاه تولید می شوند، می توانند به درک دینامیک مواد غذایی طی تکوین عصبی کمک کنند. محققین دانشگاه ریودژانیرو ارگانوئیدهای مغزی یا مینی مغزها را با استفاده از تابش سنکروترون که نوعی اشعه X است آنالیز کردند. این نوع اشعه اجازه شناسایی ترکیب ریزمغذی ها را می دهد. این تکنیک شامل نمونه های بافتی تهییج شده به منظور کمی سازی مشخصه های فوتونی منحصربفرد هر اتم است. در این کار، آن ها توصیف کرده اند که چگونه فسفر، سولفور، کلسیم، آهن و روی طی تشکیل مغز در آن پراکنده می شوند.

این مینی مغزها بیش از 45 روز عمر می کنند و این مطالعه نشان داده است که پراکنش ریزمغذی ها در آن ها طی دو مرحله تکوینی صورت می گیرد: یکی در شروع فاز تکثیری شدید سلول ها(روز 30) و دیگری در زمانی که سلول ها شروع به تبدیل شدن به نورون می کنند و به صورت لایه های مغزی سازماندهی می شوند(روز 45). نتایج نشان می دهد که غلظت و پراکنش ریز مغذی ها به مرحله تکوینی مربوط است و مشابه با نتایجی است که پیش از این از نمونه های مغزی مربوط به اجساد به دست آمده است.

بسیار واضح است که رژیم غذایی مادر طی بارداری، اثرات طولانی مدتی روی تکوین جنینی می گذارد. مواد غذایی مشاهده شده برای تشکیل مناسب مغز ضروری هستند. فقدان برخی از آن ها طی تکوین جنینی با اختلالاتی مانند نقص حافظه و مشکلات روانی مانند شیزوفرنی همراه است.

این مطالعه نشان می دهد که چگونه مینی مغزهای مهم می توانند مدلی برای بررسی برخی از جنبه های تکوین مغزی ارائه دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه