تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 اسفند 1395
ارتباط بین کم خوابی و بیماری

  ارتباط بین کم خوابی و بیماری

مطالعه ای جدید نشان می دهد که نداشتن خواب کافی می تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از HealthDay، در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه واشنگتن 11 جفت دو قلوی بالغ را انتخاب کردند که هر جفت از این دو قلو ها شرایط خواب بسیار متفاوتی داشتند. این اولین مطالهه ای است که بیان سرکوب شده ژن های سیستم ایمنی در بی خوابی مزمن را نشان می دهد. در این مطالعه آن ها نشان داده اند که اگر فردی دچار کم خوابی باشد، در صورتی که در معرض رینوویروس ها قرار گیرد احتمال این که دچار سرماخوردگی شود در مقایسه با افرادی که خواب کافی دارند بیشتر است.

در حالی که اکثر مطالعات، میزان خواب کافی برای سلامت فرد را 7 تا 8 ساعت اعلام کرده است، اما آمارها نشان می دهد که این میزان در جامعه آمریکا در یک قرن گذشته حدود 1.5 تا 2 ساعت کاهش داده است. در این میان محققین بسیاری عوامل ژنتیکی و محیطی را در میزان خواب افراد دخیل دانسته اند. اما محققین واشنگتن با فوکوس روی عادت خواب در دوقلوهای همسان در مطالعه شان روی دلایل غیر ژنتیکی کم خوابی و رابطه اش با عملکرد ایمنی پرداخته اند.

این مطالعه روی 11 دوقلو صورت گرفت که 80 درصد آن ها خانم بودند و میانگین سنی نیز 43 سال بود. به مدت دو هفته یکی از دوقلوها 7 ساعت و دیگری 64 دقیقه کمتر می خوابید. بعد از این مدت زمان، نمونه های خونی آن ها گرفته شد و ملاحظه گردید که در این دوقلوها، آن که کمتر خوابیده است، سیستم ایمنی ضعیف تری دارد. دلیل چیست؟

دکتر واتسون سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: خواب بازسازی کننده است و از مسیر تولید پروتئین های ایمنی حمایت می کند و در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی ما را بهبود می بخشد. در واقع خواب نیز از اهمیتی همپای با ورزش و تغذیه برخوردار است، با این تفاوت که جایگزین مناسبی برای خواب وجود ندارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه