تاریخ انتشار: شنبه 07 اسفند 1395
چگونه ویروس زیکا منجر به میکروسفالی می شود

  چگونه ویروس زیکا منجر به میکروسفالی می شود

تیمی از محققین رشته های مختلف از دانشگاه تگزاس مکانیسمی را شناسایی کرده اند که ویروس زیکا از آن برای تغییر تکوین مغز استفاده می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طبق گفته سازمان سلامت جهانی(WHO)، در حال حاضر بیش از 70 کشور و منطقه در سراسر جهان با مباحث مربوط به ویروس زیکا درگیر هستند. در حالی که آلودگی زیکا در بالغین و کودکان سالم منجر به عفونت های ملایم و یا بدون علایم می کند، اما خطر ایجاد میکروسفالی در جنین در حال تکوین، امری بوده است که زنگ خطر را برای کسانی که نگران سلامت انسانی هستند به صدا در آورده است. بچه های مبتلا به میکروسفالی طیف وسیعی از مشکلات مانند مغز و سر کوچک، تاخیر تکوینی، تشنج، از دست دادن شنوایی و بینایی و مشکلات تغذیه دارند. آلودگی زیکا چگونه موجب شروع این نقص ها می شود؟

از آن جایی که مغز طبیعی از سلول های بنیادی منشا می گیرند، محققین دانشگاه تگزاس بر این باورند که میکروسفالی احتمالا با عملکرد غیر طبیعی این سلول ها مرتبط است. در مورد ویروس زیکا، دو رده از این ویروس وجود دارد: آفریقایی و آسیایی. اخیرا محققین دانشگاه تگزاس دریافتند که تنها رده آسیایی این ویروس با میکروسفالی مرتبط است.

محققین با استفاده از سلول های اهدایی از مغزهای جنینی، روشی را برای بررسی این که چگونه زیکا تولید، بقا و بلوغ سلول های بنیادی مغزی را تحت تاثیر قرار می دهند، ارائه کرده اند. آن ها روی اثر نوع آسیایی ویروس بر روی این سلول ها فوکوس کردند. آن ها دریافتند که ویروس زیکای آسیایی تکثیر سلول های بنیادی مغزی را متوقف می کند و توانایی آن ها در ایجاد سلول های عصبی مغزی را مهار می کند. با این حال به نظر می رسد که اثر این ویروس روی تکوین مغزی، در اهدا کننده های مختلف متفاوت است. به نظر می رسد که این تفاوت با تغییرات ناشی از زیکا روی الگوهای بیان ژن تاثیر گذار باشد. به نظر می رسد که این سیستم منحصربفرد حاوی سلول های بنیادی مشتق از اهدا کننده های مختلف به محققین اجازه می دهد مکانیسم های مولکولی دخیل در ناهنجاری مغزی ناشی از زیکا را موشکافانه تر بررسی کنند.

پایانن مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه