تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 اسفند 1395
تغییر محیط درون مغز استخوان، تکوین سلول های خونی را تغییر می دهد

  تغییر محیط درون مغز استخوان، تکوین سلول های خونی را تغییر می دهد

محققین دانشگاه ایلینویز گزارش کرده اند که می توانند تکوین سلول خونی را از طریق استفاده از یک زیست ماده طراحی شده برای تقلید ویژگی های مغز استخوان تغییر دهند. این یافته ها می تواند اولین گام به سمت تکوین درمان های موثر مغز استخوان برای بیماری هایی مانند لوکمیا و لنفوما باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، جریان خون و سلول های خونی در سراسر بدن به گردش در می آیند و اکسیژن و مواد غذایی را منتقل می کنند. از آن جایی که این سلول معمولا مستهلک می شوند، مغز استخوان دائما در حال جایگزینی آن هاست.

مناطق خاصی از مغز استخوان حاوی سلول های بنیادی خون ساز است و بافت مغز استخوان و سلول های پیرامونی آن در مغز استخوان سیگنال هایی را تولید می کنند که روی نحوه رفتار این سلول های بنیادی اثر می گذارد. دکتر هارلی از انستیتو Woese می گوید: مانند سایر سلول های بدن، سلول های بنیادی خون ساز دارای محیط سه بعدی به نام ماتریکس خارج سلولی هستند. وی و همکارانش نمونه های سلول های بنیادی خون ساز موش را گرفته و آن ها را روی زیست مواد مهندسی شده ای که ویژگی های ماتریکس خارج سلولی مغز استخوان را برای آن ها تداعی می کرد کشت دادند. هدف آن ها ارزیابی این بود که چگونه سیستم های مهندسی شده می توانند ظرفیت سلول های بنیادی خون ساز برای تکثیر و تمایز سلول های خونی را تغییر دهند. آن ها برهمکنش دو عنصر مهم ماتریکس خارج سلولی به نام های فیبرونکتین و کلاژن با این سلول های بنیادی خون ساز را  مورد بررسی قرار دادند. آن ها دریافتند که سلول های بنیادی خون سازی که در معرض کلاژن قرار می گیرند، تکثیر سریع تری دارند اما خیلی زودتر نیز تمایز می یابند و در نتیجه مدت زمان زیادی به صورت بنیادینه باقی نمی مانند. زمانی که این سلول ها با فیبرونکتین برهمکنش کردند، سرعت تکثیر کمتری داشتند اما قادر بودند مدت زمان بیشتری را به صورت سلول بنیادی باقی بمانند. دکتر هارلی می گوید: به کمک بستر کلاژنی شاید ما سلول بیشتری داشته باشیم اما این به معنی داشتن سلول های مفید  نیست.در ادامه هارلی و همکارانش با ترکیب صحیح سفتی بستر و حضور فیبرونکتین، آن ها کلاسی از زیست مواد را شناسایی کردند که می تواند برای حفظ و نگهداری سلول های بنیادی و تکثیر آن ها در خارج از بدن موثر باشد. داشتن یک نیچ مغز استخوان مهندسی شده می تواند مزایای زیادی در درمان سرطان های مربوط به سلول های خون ساز مانند لوکمیا داشته باشد و به درک هر چه بهتر ماهیت این بیماری ها نیز کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه