تاریخ انتشار: یکشنبه 22 اسفند 1395
درمان MS با استفاده از ریست(reset) کردن سیستم ایمنی

  درمان MS با استفاده از ریست(reset) کردن سیستم ایمنی

درمان های MS که سیستم ایمنی را ریست می کنند ممکن است پیشرفت بیماری را برای حداقل 5 سال متوقف کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در مطالعه ای جدید در امپریال کالج لندن، محققین درمانی را ارائه کرده اند که علایم بیماری MS را مهار می کند و در 46 درصد بیماران، برای حداقل 5 سال بیماری بدتر نمی شود.

مولتیپل اسکلروزیس(MS) بیماری است که حدود 100000 نفر را در بریتانیا مبتلا کرده است و این آمار در سطح جهانی چیزی حدود 2.3 میلیون نفر است. این بیماری به دلیل عملکرد نامناسب سیستم ایمنی اتفاق می افتد که به اشتباه اعصاب مغزی و نخاعی را هدف قرار می دهد. این عمر منجر به طیف وسیعی از علایم مانند خستگی، مشکلات حرکتی، بینایی و تعادل و ... می شود. در حال حاضر درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد اما برخی از داروها موفق شده اند پیشرفت بیماری را آهسته کنند.

در مطالعه ای که در امپریال کالج صورت گرفت، محققین از پیوند سلول های بنیادی خونساز اتولوگ(AHSCT) برای بیماران مبتلا به شکل پیشرفته MS‌ استفاده کردند که به داروهای موجود نیز پاسخ نمی دادند.

در این مطالعه که در JAMA Neurology به چاپ رسید، محققین نشان دادند که برخی از بیماران بعد از سلول درمانی تاحدی بهبودی را نشان دادند. یکی از اهداف این درمان، مهار سیستم ایمنی در حمله به سلول های عصبی بود. همه سلول های سیستم ایمنی از سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان بوجود می آیند. در این درمان، بیماران دارویی را دریافت کردند که آزادسازی سلول های بنیادی از مغز استخوان به جریان خون را تحریک می کند و سپس این سلول ها به سایر نواحی بدن می روند. محققین این سلول های بنیادی را از خون محیطی جمع آوری می کنند تا بعد از شیمی درمانی مجددا به بیماران تزریق کنند. سپس بیماران شیمی درمانی دوز بالایی را دریافت می کنند که همه سلول های ایمنی باقیمانده را می کشد. سپس سلول های بنیادی گفته شده مجددا به بیمار تزریق می شوند تا سیستم ایمنی جدیدی را بوجود بیاورند. این سیستم ایمنی ریست شده به سلول های عصبی حمله نمی کند.

با این حال، بدلیل این که بخشی از فرایند درمان شامل استفاده از شیمی درمانی تهاجمی است که سیستم ایمنی را برای دوره ای کوتاه غیر فعال می کند، برخی از بیماران به دلیل عفونت می میرند. از 281 بیماری که متحمل این درمان شدند، تا 100 روز بعد از سلول درمانی، هشت نفر از بیماران مردند. با این حال محققین براین باورند که استفاده از این سلول درمانی، موجب می شود این مرحله از بیماری به نوعی در بیماران فریز شود و حداقل برای پنج سال روند رو به پیشرفتی نداشته باشد.

این مطالعه یکی از وسیع ترین مطالعاتی بوده است که از سلول های بنیادی  مشتق از مغز استخوان انسانی برای درمان MS استفاده کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه