تاریخ انتشار: دوشنبه 23 اسفند 1395
یادگیری عمیق برای پیش بینی تکوین سلول های بنیادی خون ساز

  یادگیری عمیق برای پیش بینی تکوین سلول های بنیادی خون ساز

بسیاری از فرایندها و اعمال خودکار ما مانند رانندگی، صحبت کردن و ... را جزئی از فرایندی به نام یادگیری عمیق در حال افزایش است که به صورت خودبخود صورت می گیرد. محققین دانشگاه مونیخ از این فرایند برای تعیین مسیر تکوینی سلول های بنیادی خونساز استفاده کرده اند. در Nature Methods، محققین توضیح داده اند که چگونه نرم افزار آن ها نوع سلول آینده را بر مبنای تصاویر میکروسکوپی پیش بینی می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، امروز، زیست شناسی سلولی تنها به شرایط استاتیک محدود نیست و تلاش های زیادی وجود دارد که سعی در درک تکوین دینامیک جمعیت های سلولی دارد. یکی از این مثال ها تولید انواع مختلف سلول های خونی از پیش سازهای آن ها موسوم به سلول های بنیادی خون ساز است. در حال حاضر تصمیم سلول های بنیادی خون ساز برای تبدیل شدن به نوع خاصی از سلول قابل مشاهده نیست و تنها با استفاده از مارکرهای سطح سلول است که می توان این سلول ها را تشخیص داد.

دکتر کاسترن مور و همکارانش در دانشگاه مونیخ الگوریتمی را طراحی کرده اند که می تواند این تصمیم یا تعیین سرنوشت شدن را به خوبی پیش بینی کند. آن ها این الگوریتم را Deep Learning نامیده اند. این الگوریتم تصویرها و ویدئوهای میکروسکوپ نوری هر سلول را با مقایسه آن ها با داده های مربوط به آزمایش های گذشته مربوط به تکوین چنین سلول هایی طبقه بندی می کند. در این روش، الگوریتم نشان می دهد که سلول های خاص چگونه رفتار می کنند.

با استفاده از این الگوریتم محققین به ارزیابی فیلم گرفته شده از سلول های بنیادی خون ساز در آزمایشگاه پرداختند. با استفاده از اطلاعات مربوط به وضوح و سرعت، این نرم افزار الگوهای رفتاری مربوطه به سلول ها را به خاطر می سپارد و از آن برای پیش بینی رفتار بعدی استفاده می کند. در مقایسه با روش های موجود مانند استفاده از آنتی بادی های فلورسنس، این روش الگوریتمی می تواند نشان دهد که چگونه سلول ها سه نسل زودتر از آن چیزی که می بینیم تصمیم گیری می کنند. مزیت این روش چیست؟ بر مبنای این روش می توان گفت که هر سلولی از چه طریقی تکوین می یابد و می توان آن را سریع تر از قبل جداسازی کرد و متفاوت شدن آن ها در سطح مولکولی را ارزیابی کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه