تاریخ انتشار: یکشنبه 29 اسفند 1395
یک داروی ضد ویروسی عفونت سیتومگالوویروسی را ریشه کن می کند و بقای بیماران را بهبود می بخشد

  یک داروی ضد ویروسی عفونت سیتومگالوویروسی را ریشه کن می کند و بقای بیماران را بهبود می بخشد

در تلاش برای بهبود وضعیت و ایمنی شرایط پیوند سلول های بنیادی، محققین در مرکز سرطان دانا-فاربر عامل جدیدی را کشف کرده اند که می تواند بیماران را بعد از پیوند، در برابر عفونت های ویروسی که با آن مواجه خواهند بود محافظت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در دانا-فاربر بیش از یک دهه است که به دنبال شناسایی دارویی هستند که بتواند از ایجاد عفونت های سیتومگالوویروسی در بیمارانی که متحمل پیوند سلول های بنیادی می شوند جلوگیری کند و در عین حال عوارض جانبی نیز برای بیماران نداشته باشد. چندی پیش آن ها در نشست انجمن پیوند خون و مغز استخوان آمریکا(ASBMT)، از دارویی به نام letermovir خبر دادند که می تواند عفونت های سیتومگالوویروسی را در بیمارن پیوندی مهار کند. این دارو در حال حاضر فاز سه بالینی را پشت سر می گذارد.

در مطالعه ای که روی 565 بیمار بالغ و در بیش از 67 مرکز  در 20 کشور دنیا صورت گرفت آن ها به مقایسه داروی letermovir با placebo در مهار عفونت های سیتومگالوویروسی پرداختند. همه بیمارانی که برای درمان سرطان های خونی یا سایر مشکلات شان متحمل پیوند شده بودند، همگی حامل عفونت سیتومگالوویروسی بودند که در تقابل با سیستم ایمنی به حالت خفته درآمده بودند. 24 هفته بعد از درمان، 61 درصد بیمارانی که داروی کنترل یا placebo را دریافت کردند، به عفونت های سیتومگالوویروسی شدیدی مبتلا شدند که ادامه کار را ناممکن می ساخت و این در حالی بود که تنها 38 درصد از کسانی که letermovir تیمار شده بودند به  عفونت های سیتومگالوویروسی  مبتلا شدند. مزیت استفاده از letermovir، علاوه برا کارایی مناسب، نداشتن سمیت برای سایر سلول های سالم بدن است. این در حالی است که اکثر داروها و تیمارهایی که در این زمینه استفاده می شود به میزان زیادی عوارض جانبی دارند. این اولین بار است که دارویی با این سطح تاثیر و ایمنی برای عفونت های سیتومگالوویروسی در بیماران پیوند سلول های بنیادی ارائه می شود. داروی letermovir با مکانیسمی متفاوت با سایر داروها عمل می کند که عملکردشان از طریق بلوک کردن آنزیم DNA پلیمراز است که ویروس ها نیز از آن برای دو برابر سازی یا همانند سازی DNA‌استفاده می کنند. داروی letermovir، فرایندی که به موجب آن سیتومگالوویروس ها درون سلول های آلوده بسته بندی می شوند را بلوک می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه