تاریخ انتشار: شنبه 19 فروردین 1396
روده دارای منبعی از سلول های بنیادی است که به شیمی درمانی مقاوم است

  روده دارای منبعی از سلول های بنیادی است که به شیمی درمانی مقاوم است

روده به دلیل فرسودگی ها و پارگی هایی که در هنگام عملکردش در تجزیه و بازجذب مواد غذایی و دفع مواد زاید اتفاق می افتد، دارای نرخ بالایی از بازسازی سلولی است. تمام سلول های دیواره ظرف مدت کمتر از یک هفته خودنوزایی می کنند. این دلیلی است که روده دارای شمار زیادی از سلول های بنیادی است که به طور دائم تقسیم می شوند و جمعیت های سلولی جدیدی را بوجود می آورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،محققین در انستیتو تحقیقات زیست پزشکی بارسلونا گروه جدیدی از سلول های بنیادی روده ای را شناسایی کرده اند که مشخصه های بسیار متفاوتی با  سلول های بنیادی فعال و فراوانی که پیش از این در این منطقه شناسایی شده اند، دارا هستند. این گروه جدید سلول های بنیادی خاموش بوده و تکثیر نمی کنند. مطالعه این محققین نشان می دهد که این سلول ها در شرایط سلامتی، هیچ عملکرد واضحی ندارند اما در شرایطی مانند استرس(مثلا بعد از شیمی درمانی) یا فرایندهای التهابی و عفونت های بافتی فعال می شوند. در این شرایط جمعیت سلول های بنیادی فعال و طبیعی از بین می رود. این سلول های خاموش با تبدیل شدن به انواع مختلف سلول های موجود در روده به بازسازی آن کمک می کنند، در خودنوزایی سلول های بنیادی فعال و طبیعی دخالت دارند و تعادل بافتی را احیا می کنند.

کشف سلول های بنیادی خفته درون روده نشان می دهد که زیست شناسی سلول های بنیادی پیچیده تر از آن چیزی است که پیش از آن تصور می شد و از قوانین مربوط به سلول های معمولی تبعیت نمی کند. در سیستم سلسله مراتبی روده، هیچ سلولی بالادست سایر سلول ها قرار ندارد، بنابراین دو جمعیت در یک تعادل پیوسته قرار دارند که عملکرد مناسب اندام را تضمین می کنند. اغلب داروهای سرطانی، دارای عوارض ثانویه ای روی سلول های در حال تقسیم در بافت های ما هستند. از آن جایی که سلول های بنیادی خفته، تقسیم فراوانی ندارند معمولا به بسیاری از داروهای شیمی درمانی مقاومت نشان می دهند و بعد از درمان مجددا بافت را بازسازی می کند. سلول های خفته در بسیاری از انواع بافت ها وجود دارند و برخلاف این که بین آن ها و بازسازی بافتی نیز ارتباط وجود دارد، شواهد زیادی نیز نشان می دهد که این سلول ها در تکوین تومور دخالت دارند. معمولا مطالعه این سلول ها به دلیل کمبود این سلول ها و محدودیت های تکنیکی موجود برای مونیتور کردن آن ها و تشخیص دادن آن ها از سایر سلول ها با مشکلاتی همراه است. با استفاده از تکنیک های پیشرفته مانند ردیابی ژنتیکی دودمان های سلولی و آنالیزهای ترانسکریپتومی سلول های منفرد، محققین در بارسلونا دریافته اند که این سلول های بنیادی خفته در مقایسه با سلول های طبیعی روده ای، برنامه ژنتیکی مجزایی را مورد استفاده قرار می دهند. در ادامه آن ها جمعیت سلولی را با یک مارکر خاص به نام پروتئین Mex3a نشان دار کرده اند که به آن ها اجازه ردیابی سلول ها در تمام مدت را می دهد و قصد دارند که شرایط این سلول ها را در شرایط بیماری و سلامت بررسی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه