تاریخ انتشار: دوشنبه 21 فروردین 1396
یک مدل جانوری جدید برای آنالیز عملکرد سلول  های کشنده ذاتی انسانی در in vivo

  یک مدل جانوری جدید برای آنالیز عملکرد سلول های کشنده ذاتی انسانی در in vivo

سلول های کشنده ذاتی(NK cells) که جزئی از سیستم ایمنی ذاتی محسوب می شوند، نقش مهمی را در دفاع برابر عوامل بیماری زا و میکروب ها بازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های کشنده ذاتی 5 تا20 درصد سلول های سفید خونی موجود در جریان خون را تشکیل می دهند و سلول هایی حیاتی برای فرایند immunosurveillance در تکوین سرطان دارند. آن ها بسیار مستعد بوده و قادر هستند که به طور مستقیم به تومور حمله کنند. در واقع، درمان های سرطانی با استفاده از توانایی و ظرفیت سلول های NK پیش از این تکوین یافته است. با این حال مطالعاتی که به این سلول ها پرداخته است بیشتر در شرایط آزمایشگاهی بوده است و در نتیجه عملکرد آن ها در in vivo به خوبی شناخته نشده است. بنابراین، مدل های in vivo که بتواند بقا و عملکرد بلند مدت سلول های کشنده ذاتی را برای مطالعه روی آن ها تضمین کند شدیدا مورد نیاز است.

در مطالعه ای جدید محققین در دانشگاه Kieo توانسته با موفقیت مدل موش انسانی شده ای را با استفاده از موش NOG-IL-2 Tg تولید کنند که تکوین و حفظ سلول های کشنده ذاتی انسانی را حمایت می کند و برای مطالعه عملکرد این سلول ها در in vivo‌مناسب است. در واقع این محققین زیر گونه ای جدید از موش های NOG را تولید کرده اند که سیتوکین اینترلوکین2(IL-2) را بیان می کنند و از تکثیر سلول های T حمایت می کنند. بر خلاف انتظار، آن ها دریافتند که سلول های کشنده ذاتی به طور غالب بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز انسانی به موش ها در آن ها تولید می شوند. علاوه براین، سلول های  کشنده ذاتی می توانند عملکردشان را برای مدتی طولانی در موش حفظ کنند و زنده بمانند. این محققین ثابت کرده اند که این سلول های کشنده ذاتی قویا رشد تومور را هم در آزمایش های in vivo‌و هم در آزمایش های in vitro مهار می کنند. این مدل موشی منحصربفرد برای بررسی عملکردهای زیستی و پاتولوژیک سلول های کشنده ذاتی در in vivo ارزشمند خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه