تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 فروردین 1396
شناسایی سرنخ های مولکولی برای مشکلات روده ای مربوط به پیری

  شناسایی سرنخ های مولکولی برای مشکلات روده ای مربوط به پیری

سلول های بنیادی روده ای هر روزه جوان سازی انجام می دهند و به صورت سالم و دارای عملکرد باقی می مانند اما مطالعه ای جدید نشان داده است که با افزایش سن، این سلول ها نیز پیر می شوند و ظرفیت بازسازی کنندگی شان را از دست می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، مطالعات جانوری نشان داده است که بین بافت روده موش های جوان(دو تا سه ماهه) و موش های پیر(نزدیک به دو سال) از نظر ساختاری و معماری تفاوت هایی وجود دارد، به نحوی که موش های پیر تعداد کریپت های کمتری داشتند که این کریپت ها نیز طویل تر و وسیع تر از موش های جوان است. روده های پیر دارای ویلی ها یا مژه های طویل تری هستند و تعداد سلول های آن ها نیز بیشتر است. اما به نظر می رسد که موش های پیر تعداد کمتری از سلول های بنیادی یا سلول های در حال تقسیم دارند.

در مطالعه ای جدید که در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سین سیناتی صورت گرفته است نشان می دهد که فعال سازی مجدد پیام رسانی مربوط به یک مولکول کلیدی که در سلول های بنیادی روده ای پیر از دست رفته است می تواند عملکرد روده ای سالم را در افراد پیر احیا کند.

در این مطالعه که با همکاری محققین آلمانی در دانشگاه Ulm صورت گرفته است، آن ها برای اولین بار نشان داده اند که سلول های بنیادی روده ای که موجب نوزایی انواع سلول های بنیادی می شوند، با افزایش سن فرد، پیر می شوند. آن ها برای اولین بار شواهدی را نشان داده اند که کاهش پروتئین Wnt و پیام رسانی مربوط به آن که در خود نوزایی و تکثیر سلول های بنیادی موثر است، منجر به فرایند پیری و از دست رفتن ظرفیت خود نوزایی و جوان شدن بافت روده ای می شود. حذف پیام رسانی Wnt‌در سلول های بنیادی روده ای پیر، ممکن است عدم تعادل در جذب مواد غذایی در افراد پیر را توجیه کند و احیای این پیام رسانی از طریق مداخلات دارویی و ... می تواند موجب فعال شدن مجدد این سلول ها و بازسازی بافت روده ای شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه