تاریخ انتشار: شنبه 02 اردیبهشت 1396
یک تکنولوژی ویرایش ژنومی جدید برای تصحیح دیستروفی عضلانی دوشن

  یک تکنولوژی ویرایش ژنومی جدید برای تصحیح دیستروفی عضلانی دوشن

با استفاده از یک آنزیم ویرایش کننده ژنومی جدید به نام CRISPR-Cpf1، محققین در مرکز پزشکی UT Southwestern با موفقیت دیستروفی عضلانی دوشن را در سلول های انسانی و موش در آزمایشگاه تصحیح کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیش از این، این محققین از تکنولوژی CRISPR-Cas9 برای تصحیح نقص دوشن در مدل موشی این بیماری و هم چنین در سلول های انسانی استفاده کرده بودند. در مطالعه ای که اخیرا آن ها انجام داده اند، آن از واریته جدید دیگری از این سیستم ویرایش ژنی برای ترمیم نقص هم در مدل موشی و هم در سلول های انسانی استفاده کرده اند. در این مطالعه آن ها از تکنولوژی مدیفه شده CRISPR-Cpf1 استفاده کردند و سلول های مشتق از بیماران دیستروفی که شایع ترین نوع موتاسیون مسئول دیستروفی عضلانی دوشن را داشتند را در شرایط آزمایشگاهی تصحیح کردند و مشاهده کردند عملکرد آن ها در تولید پروتئین دیستروفین احیا شد.

تکنولوژی CRISPR-Cpf1 از برخی جهات با CRISPR-Cas9‌متفاوت است،  آنزیم Cpf1 در مقایسه با آنزیم Cas9‌کوچکتر است و در نتیجه آسان تر درون ویروس بسته بندی یا package می شود و در نتیجه آسان تر وارد سلول های عضلانی می شود. هم چنین آنزیم Cpf1، توالی های متفاوتی را در مقایسه با Cas9 شناسایی می کند. از آن جایی که ویرایش برخی ژن ها بوسیله Cas9‌مشکل است، استفاده از Cpf1 می تواند راهگشا باشد. در واقع این دو آنزیم، ویژگی های بیوشیمیایی متفاوتی دارند و توالی های DNA‌متفاوتی را شناسایی می کنند و در نتیجه این ویژگی ها موجب می شود گزینه هایی بیشتری برای ویرایش ژنوم ایجاد شود.

دیستروفی عضلانی دوشن بوسیله موتاسیون در یکی از طویل ترین ژن های بدن ایجاد می شود. موتاسیون در این ژن موسوم به dystrophin موجب می شود که پروتئین دیستروفین که به عنوان یک جذب کننده شوک برای فیبرهای عضلانی عمل می کند، تولید نشود. این بیماری در یک تولد از هر 5000 تولد اتفاق می افتد و متاسفانه یک بیماری پیشرونده است که هم عضلات حرکتی و هم عضلات قلبی را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب بیماران قبل از 30 سالگی می میرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 04 اردیبهشت,1396

پزشک مشاور

آرزو@:
با سلام
تمامی راه های درمانی ازهمین مسیر باید بگذرند زیرا این اکتشافات درسطح یک نوع سلول جوابگو بوده است نه درسطح یک انسان با انواعی از میلیون هانوع سلول، بنابراین برای رسیدن به مرحله درمانی در فازکلینیک بهتر است صبور باشید تا سایر فاز های درمانی نیز بررسی شود.

شنبه, 02 اردیبهشت,1396

آرزو

سلام، خب چیزی که اهمیت داره اینه که تا چندسال دیگه بیمارا رو با این روش درمون میکنن ؟ ده سال دیگه ؟ بیست سال دیگه ؟ صدسال دیگه ؟ فقط بلدن یه روش پیدا کنن همین خسته نباشن، بیمارای دیستروفی دارن از بین میرن، تنها خبری که براشون ارزش داره اینه که درمان دیستروفی آماده ی انجام شدن روی بیماران هست. که اونم بعید میدونم دیگه تا قبل از قیامت بیمار دیستروفی ایی درمون بشه

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه