تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 اردیبهشت 1396
فاکتورهای ترشح شده بوسیله باکتری های روده ای ممکن است به مهار یا درمان سنگ های کلیوی کمک کنند

  فاکتورهای ترشح شده بوسیله باکتری های روده ای ممکن است به مهار یا درمان سنگ های کلیوی کمک کنند

محققین کشف کرده اند که فاکتورهایی که بوسیله باکتری های گوارشی ما تولید می شوند ممکن است به مهار یا درمان سنگ های کلیوی کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، سنگ های کلیوی می توانند مشکلات زیادی را برای سلامتی افراد ایجاد کنند و خطر ایجاد بیماری های مزمن کلیوی و نارسایی های کلیوی را افزایش دهند. اگزالات یک آنیون بسیار کوچک است که می تواند به همراه کلسیم ترکیبی پیچیده به نام کلسیم اگزالات را ایجاد کند که همان سنگ های کلیوی است. افزایش میزان اگزالات در ادرار می تواند یک نشان گر افزایش خطر سنگ های کلیوی باشد. روده ها نقش مهمی را تعادل اگزالات بازی می کنند و اگزالوباکتر فرمیژنز(Of) یک باکتری هوازی موجود در روده بزرگ است که از اگزالات به عنوان یک منبع انحصاری انرژی استفاده می کند.

محققین دانشگاه شیکاگو در مطالعه روی این باکتری دریافته اند که اگزالوباکتر فرمیژنز  فاکتورهایی را ترشح می کند که می تواند انتقال اگزالات بوسیله سلول های روده ای رشد کرده در ظروف آزمایشگاهی را افزایش دهد. در این مکانیسم، مسیر پیام رسانی PKA و پروتئینی تراتسپورتر به نام SLC226A6 نقش مهمی را بازی می کند. در بخشی از مطالعه آن مشاهده کرده اند که فاکتورهای اگزالوباکتر فرمیژنز ترشح اگزالات ادراری را تا 32 درصد در موش ها کاهش می دهند که این از طریق ترشح اگزالات کولونی صورت می گیرد.

باکتری های پروبیوتیک مزایای زیادی برای سلامتی دارند با این حال در تعیین در دست پذیری زیستی و هم چنین ایمنی این باکتری های روده ای برای استفاده به عنوان پروبیوتیک های زنده و کاربرد در بالین مشکلاتی وجود دارد. اما به نظر می رسد که ایجاد فاکتورهای مشتق از پروبیوتیک ها به عنوان یک عامل درمانی جدید بتواند رویکردی جایگزین برای حل مشکلاتی مانند سنگ کلیه باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه