تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396
شناسایی ژنی که نقص های تولد شایع در دیابت را کنترل می کند

  شناسایی ژنی که نقص های تولد شایع در دیابت را کنترل می کند

محققین ژنی را شناسایی کرده اند که نقش کلیدی را در مشکلات مربوط به لوله عصبی بازی می کند. این نقص معمولا در نوزادانی اتفاق می افتد که از مادران باردار مبتلا به دیابت متولد می شوند. این اولین بار است که ژنی که مسئول این امر است شناسایی می شود و این می تواند منجر به راهی جدید برای درک بیشتر این نواقص و یافتن راه های درمان احتمالی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نقص های لوله عصبی(NTDs) زمانی اتفاق می افتد که موتاسیون ها در سلول های نورواپیتلیالی تجمع پیدا می کنند. این سلول های نورواپی تلیالی، سلول های بنیادی عصبی هستند که در نهایت تغییر شکل داده و به مغز و سیستم عصبی مرکزی تبدیل می شوند. زمانی که جنین در معرض قند زیاد قرار گیرد، به دلیل موتاسیون هایی که در سلول های اپی تلیالی اتفاق می افتد، تعداد زیادی از این سلول ها می میرند و در نتیجه فرد دچار نقص در زمان تولد می شود. در این میان به نظر می رسد که ژنی به نام Prka نقش کلیدی را در تنظیم اتوفاژی بازی می کند. در دیابت، ژن Prka بیش از حد فعال شده و منجر به سرکوب اتوفاژی می شود. در نتیجه مواد سلولی معیوبی که معمولا به وسیله اتوفاژی از بین می روند، در بافت جنین تجمع پیدا کرده و در نتیجه منجر نقص های عمده جنینی می شوند.

در مطالعاتی که این محققین روی موش های باردار مبتلا به دیابت انجام دادند نشان دادند که حذف ژن Prka منجر به این می شود که روند طبیعی اتوفاژی حفظ شود. در جانورانی که این ژن حذف شده بود، جنین ها کمتر دچار نقص های مربوط به سیستم عصبی بودند. همان طور که گفته شد، نقص های لوله عصبی، نقص های تولد مربوط به مغز و طناب نخاعی هستند. آن ها معمولا در ماه اول بارداری اتفاق می افتند و دو نوع شایع آن ها spina bifida‌و آننسفالی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه