تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396
استفاده از توالی یابی های جدید RNA و تکنیک های آماری برای ردیابی سلول های بنیادی در بینی

  استفاده از توالی یابی های جدید RNA و تکنیک های آماری برای ردیابی سلول های بنیادی در بینی

سلول های بنیادی بالغ توانایی تبدیل شدن به انواع مختلف سلول ها را دارند اما ردیابی مسیری که هر سلول بنیادی می پیماید تا به سلولی تمایز یافته تبدیل شوند و شناسایی مولکول هایی که این تعیین سرنوشت را رقم می زنند، در جانوران زنده کار آسانی نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین در برکلی کالیفرنیا، از یک ترکیب یک تکنیک جدید برای توالی یابی RNA در سطح تک سلول با آنالیزهای آماری دقیق برای ردیابی آسان تر سلول های بنیادی منفرد در بینی استفاده کرده اند و توانسته اند اطلاعاتی را به دست آورند که ممکن است به احیای سلول های از دست رفته کمک کند. آن ها براین باورند که یک گام دیگر به درک این که چگونه نورون های حسی بالغ از سلول های بنیادی بویایی تولید می شوند و درک آن که چه چیزی می تواند به سلول درمانی و احیای عملکرد آن ها کمک کند، نزدیک شده اند. در حال حاضر، حدود یک چهارم افراد بعد از سن 50 سالگی تا حدی قدرت تشخیص بوها را از دست می دهند و اطلاعات اندکی در مورد دلیل این امر در دست و بالطبع درمان موثری نیز وجود ندارد. برخی براین باورند که این anosmias ناشی از پیری می تواند به دلیل این باشد که سلول های بنیادی نقش خود در جایگزین کردن سلول های بویایی از دست رفته را به خوبی انجام نمی دهند.

در مطالعه ای جدید دکتر Ngai و همکارانش در دانشگاه برکلی کالیفرنیا روی سلول ها و مولکول های تنظیم کننده دخیل در حس بویایی ما فوکوس کردند. سلول های بنیادی موجود در بینی غیر معمول هستند: آن ها از اپی تلیوم بدن ما منشا می گیرند و بخشی از سیستم عصبی ما محسوب می شوند و ترکیبی از نورون هایی هستند که به طور مستقیم با مراکز بویایی مغز در ارتباط هستند.   آن ها روی سلول های بنیادی بویایی بالغ  که به نورون هایی تبدیل می شوند که بوها را حس می کنند و هم چنین سلول های پشتیبان نورون ها موسوم به سلول های sustentacular فوکوس کردند. آن ها با استفاده از تکنیک توالی یابی RNA در سطح تک سلول، این سلول ها را مورد ردیابی قرار دادند. حاصل کار آن ها شناسایی و ردیابی مسیرهایی بود که سلول ها طی می کنند تا به سلول های sustentacular تبدیل شوند. به نظر می رسد که این سرنوشت، سرنوشتی است که به طور طبیعی در انتظار سلول های بنیادی بویایی است. آن ها مسیرهای منتهی به تکوین نورون های حسی را نیز ردیابی کردند. آن ها براین باورند که با اطلاعات بدست آمده از این مطالعه می توانند با ضریب اطمینان بیشتری به دستکاری مسیرهای منتهی به ترمیم بافتی بپردازند و یا از ریزمولکول هایی استفاده کنند که می توانند برای تبدیل شدن سلول های بنیادی به نورون ها استفاده شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه