تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 خرداد 1396
ویرایش سلول های بنیادی برای مبارزه با آرتریت با هدف تولید واکسنی که التهاب را در مفاصل هدف قرار می دهد

  ویرایش سلول های بنیادی برای مبارزه با آرتریت با هدف تولید واکسنی که التهاب را در مفاصل هدف قرار می دهد

محققین با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژن، سلول های بنیادی موشی را برای مبارزه با التهاب ناشی از آرتریت و سایر مشکلات مزمن برنامه ریزی کرده اند
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، چنین سلول های بنیادی، سلول های SMART(سلول های بنیادی مدیفه شده برای درمانی ترمیمی خودبخودی) نام دارد و به سلول های غضروفی تبدیل می شوند که که یک داروی ضد التهاب زیستی را تولید می کند و اگر بخواهیم ایده آل فکر کنیم غضروف آرتریتی را جایگزین کرده و به طور همزمان از مفاصل و سایر بافت ها در برابر آسیب محافظت می کند. این سلول ها در دانشگاه واشنگتن تولید شده است. محققین ابتدا سلول های پوست دم موش را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی تبدیل کردند. سپس با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژنی CRISPR، یک ژن کلیدی در فرایند التهاب(TNFα) را برداشتند و آن را با ژنی که یک داروی زیستی را برای مبارزه با التهاب تولید می کند، جایگزین کردند. هدف آن ها بسته بندی این سلول های بازبرنامه ریزی شده به صورت یک واکسن برای آرتریت بود که یک داروی ضد التهاب را به مفصل ارتریتی در زمان نیاز منتقل کند.

داروهای زیادی مانند Enbrel، Humira و Remicade برای هدف قرار داردن مولکول پیش برنده التهاب موسوم به TNFα استفاده می شوند. اما مشکل استفاده از این داروها این است که آن ها به صورت سیستمیک به فرد داده می شوند و به صورت هدفمند به مفاصل منتقل نمی شوند. در نتیجه با سیستم ایمنی در سراسر بدن تداخل پیدا می کنند و بیمار را مستعد عوارض جانبی مانند عفونت می کنند. در نتیجه این محققین به سرپرستی پروفسور گیلک قصد دارند از تکنولوژی ویرایش ژن به عنوان راهی برای انتقال هدفمند داروها در پاسخ به التهاب موضعی در مفاصل استفاده کنند. این استراتژی در صورت موفقیت آمیز بودن  موجب می شود که در زمان آزادسازی سیگنال های التهابی، تنها التهاب بلوک شود. زمانی که محققین این سلول های بنیادی مدیفه شده را تحت  تیمار های تمایزی چند روزه قرار دادند مشاهده کردند که آن ها به سلول های غضروفی تبدیل شدند و بافت غضروفی را تولید کردند. آزمایش های بیشتر نشان داد که این غضروف مهندسی شده از التهاب حفاظت شده است. دکتر گلیلک و همکارانش در حال حاضر در حال تست این استراتژی روی مدل های موشی آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های التهابی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه