تاریخ انتشار: شنبه 27 خرداد 1396
مطالعات مربوط به کلیه منجر به کشف جالبی در زمینه نحوه شکل گیری قلب شده است

  مطالعات مربوط به کلیه منجر به کشف جالبی در زمینه نحوه شکل گیری قلب شده است

پژوهش های صورت گرفته در زمینه کلیه در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا به طور غیر قابل انتظاری منجر به کشفی جدید در زمینه شکل گیری قلب شده است که شامل شناسایی یک ژن مسئول برای مشکلات قلبی کشنده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین ویرجینیا در این مطالعه با کمال تعجب مشاهده کردند که پوشش داخلی قلب از همان سلول های بنیادی یا سلول های پیش ساز منشا می گیرد که به خون نیز تبدیل می شوند. این بدین معنی است که یک نوع سلول بنیادی می تواند هم خون و هم بخشی از اندام پمپ کننده آن را بوجود بیاورد. این محققین نشان داده اند که ژنی خاص به نام S1P1 برای شکل گیری مناسب قلب ضروری است و بدون آن بافت قلبی تشکیل شده به وسیله سلول های پیش ساز به صورت اسفنجی است و این امر عملکرد انقباض محکم قلب و پمپاژ موثر خون را مختل می کند.

در این مطالعه ابتدا دکتر ماریا لوئیزا و همکارانش به بررسی نحوه تکوین کلیه مشغول بودند تا این که در مطالعات موشی متوجه شدند حذف ژن S1P1 عواقب کشنده ای دارد. آن ها روی نقش این ژن در تکوین سیستم عروقی کلیه فوکوس کرده بودند ولی وقتی که این ژن را در سلول های پیش ساز در کلیه جنین موش ها ناک اوت کردند مشاهده کردند که قلب به عنوان اولین اندام دارای عملکرد که در بدن شکل می گیرد، دچار ناهنجاری هایی می شود که عواقب آن شامل ادم، خونریزی و راندمان پایین قلبی است. در ادامه آن ها مشاهده کردند که حذف این ژن منجر به نازک شدن دیواره قلب و سایر مشکلات قلبی در جنین های موش در حال تکوین می شود.

سال ها محققین تصور می کردند که تکوین هر اندام مستقل از سایر اندام هاست و قلب از سلول های بنیادی قلبی و خون از سلول های بنیادی خون ساز بوجود می آید، اما این مطالعه نشان می دهد که این امر به صورت 100 درصد نیست و پلاستیستی بیشتری در سلول های پیش ساز وجود دارد. زیرا سلول های پیش ساز قلبی که در قلب جنین وجود دارند هم به پوشش داخلی قلب و هم به سلول های خونی تبدیل می شوند. محققین امیدوارند که شناسایی نقش ژن S1P1‌منجر به ایجاد درمان های هدفمند برای مشکلات قلبی و عروقی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه