تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 اسفند 1391
ارتباط طول عمر بیماران قلبی با اندازه تلومرها

  ارتباط طول عمر بیماران قلبی با اندازه تلومرها

آیا با استفاده ازطول رشته های DNA در بیماران قلبی طول عمر آن ها را می توان پیش بینی کرد؟محققان با مطالعه 3500 بیمار قلبی به این سوال پاسخ مثبت می دهند.
امتیاز: Article Rating

 

 
 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،در مطالعه ای که اخیرا گزارش شده محققان توانسته اند میزان بقای بیماران قلبی را براساس طول رشته های DNA که در انتهای هر کروموزوم  قرار دارد و تلومر نامیده می شود پیش بینی کنند. طولانی تر بودن تلومر بیماران شانس زندگی طولانی تر را برای آن ها در پی دارد.
مطالعات قبلی نشان داده اند که طول تلومر می تواند نشان گرسن افراد باشدو یافته های اخیر حاکی از این است که طول تلومرامید به زندگی را در بیماران دچار مشکلات قلبی قابل پیش بینی می کند.تلومر ها انتهای کروموزوم را ازآسیب دیدن محافظت می کنند.زمانی که افراد پیرتر می شوند تلومر شان کوتاه هتر می شود به دنبال کوتاه شن زیاد تلومر کروموزوم نمی تواند عملکرد صحیحی داشته باشندو این نکته پیامی است جهت پایان زندگی سلول و هنگامی سلول ها به این مرحله می رسند خطر بیماری های  مرتبط با سن نظیر بیماری های قلبی وسرطان افزایش می یابد.
دکتر John Carlquistو همکارانش که این مطالعه را انجام داده اند نمونه DNA بیش از 3500بیمار دچار حمله قلبی را مورد آزمایش قرار داده اند. وی می گوید یافته های آن ها نشان می دهد بیمارانی که تلومر های بلند تری دارند بیشتر زندگی می کنند.آن ها حدس می زنند اندازه تلومر علاوه بر میزان ن و سال افراد ممکن است احتمال بقای ان ها را نیز نشان دهد. پژوهشگران DNA های مورد آزمایش  را از آرشیو خون محیطی این بیماران که مدت 20 سال از نظر پزشکی تحت نظر بوده اند، استراخ نموده و مورد بررسی قرار داده اند.اطلاعات مرگ و میر این افراد نیز در اختیارآن ها بوده است.بنابراین این محققان نرخ تغییرات طول تلومر این بیماران را به دقت مطالعه کرده اند. دکتر Carlquist می افزاید در آینده  از بررسی طول تلومر به عنوان روشی برای اندازه گیری موثر بودن درمان ها درمورد بیماران قلبی می توان استفاده کرد.در واقع می توانرپیش بینی نمود آیا درمان ها نتیجه بخش خواهد بود یا خیر.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه