تاریخ انتشار: پنجشنبه 08 تیر 1396
کشف راهی خلاقانه برای تولید سلول های بنیادی خون ساز

  کشف راهی خلاقانه برای تولید سلول های بنیادی خون ساز

در مطالعه ای جید محققین روشی خلاقانه را برای تولید منبعی نامحدود از سلول های خونی سالم از سلول های مفروش کننده عروق خونی یافته اند. در این مطالعه محققین دانشگاه Cornell برای اولین بار توانسته اند چنین سلول های بنیادی خون سازی را ایجاد کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی خون ساز، سلول های بادوام هستند که می توانند به همه انواع سلول های خونی(قرمز، سفید و پلاکت) تبدیل شوند. این سلول های خونی مدت زمان زیادی زنده نمی مانند و باید به طور دائم جایگزین شوند. این سلول های بنیادی خون ساز توانایی خودنوزایی بالایی دارند و این بدین معنی است که تنها تعداد اندکی سلول بنیادی خون ساز برای تولید همه سلول های خونی فرد در طول زندگی اش کافی است.

در مطالعه ای جدید دکتر شاهین رفیعی و همکارانش روشی را ارائه کرده اند که می تواند به طور موثر سلول های اندوتلیالی عروقی را به سلول های خونی سالم تبدیل کند. آن ها دریافته اند که نوع خاصی از سلول های اندوتلیالی(سلول های نیچ عروقی)، خودنوزایی سلول های بنیادی خون ساز جدیدا تولید شده را تضمین می کنند. این مطالعه می تواند جوابی برای سوالی قدیمی در زمینه طب بازسازختی باشد. چگونه سلول های بنیادی به دائم منبع شان را احیا می کنند؟

این تیم تحقیقاتی در سال 2014، نشان دادند که می توان سلول های اندوتلیالی عروقی را به سلول های خون ساز تبدیل کرد اما نتوانسته بودند که عملکردی بودن این سلول ها را ثابت کنند. برای نشان دادن این مطلب آن ها این سلول های بازبرنامه ریزی شده را به مغز استخوان موشی که مغز استخوانش بوسیله پرتودرمانی از بین رفته بود پیوند کردند و خودنوزایی این سلول ها و تمایز آن ها به سلول های خونی را مورد بررسی قرار دادند. آن ها مشاهده کردند این سلول های پیوند شده تمام سیستم خونی موش را برای تمام طول زندگی اش احیا کرد و منجر به ایجاد یک سیستم خونی بادوام و کاملا عملکردی شد. این روش از نظر بالینی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا منجر به احیای سیستم ایمنی بیماران برای مبارزه با عفونت ها بعد از پیوند نیز می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه