تاریخ انتشار: جمعه 09 تیر 1396
رژیم غذایی پر چرب منجر به التهاب روده ای می شود که شبیه آن چیزی است که بوسیله ویروس ها اتفاق می افتد

  رژیم غذایی پر چرب منجر به التهاب روده ای می شود که شبیه آن چیزی است که بوسیله ویروس ها اتفاق می افتد

مطالعه ای جدید بوسیله محققین دانشگاه UCLA نشان داده است که زمانی که موش ها رژیم غذایی پر چربی را مصرف می کنند، سلول های موجود در روده کوچک شان به همان طریقی پاسخ می دهند که مشابه زمان آلودگی ویروسی است. آن ها به تولید مولکول های ایمنی خاصی می پردازند که منجر به التهاب در سراسر بدن می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در بخش دیگری از این مطالعه آن ها دریافتند که موش هایی که با نوعی گوجه فرنگی که حاوی یک پروتئین مشابه با HDL(کلسترول خوب) بود تغذیه شدند و داروی ژنریک کلسترولی Ezetimibe را نیز دریافت کردند، التهاب در آن ها معکوس شد. این نتایج می تواند به ایجاد داروهایی جدید برای هدف قرار دادن سلول های روده ای منجر شود که موجب کاهش خطر حملات و سکته های قلبی شوند یا این که سایر مشکلات مربوط به التهاب مانند سرطان و بیماری روده التهابی را نیز درمان کنند.

محققین پیش از این می دانستند که چاقی طولانی می تواند منجر به التهاب کبد یا بافت چربی شود و این التهاب خود با عوارض دیگری مانند دیابت یا بیماری های قلبی همراه است. مطالعات نشان داده است که سطح بالای لیپوپروتئین با تراکم بالا(HDL) خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

محققین UCLA‌نوعی گوجه فرنگی را تولید کرده اند که حاوی 6F است که پروتئینی است که شبیه پروتئین اصلی موجود در لیپوپروتئین با تراکم بالا است. در آزمایش های اولیه روی 6F، آن ها دریافتند که این ترکیب در روده کوچک موش فعال است و موجب کاهش التهاب می شود اما این که دقیقا چه کاری انجام می دهد مشخص نیست. محققین از رژیم غذایی استاندارد، پر چربی، رژیم غذایی پر چربی کلسترول بالا برای موش هایی که مستعد ابتلا به انسداد شریان بودند استفاده کردند. سپس این موش ها را با 6F( به شکل کنستانتره گوجه فرنگی) و Ezetimibe یا هر دو تیمار کردند. بعد از دو هفته سلول های روده کوچک موش جمع آوری شد و نمونه خونی از آن ها گرفته شد. محققین سطح کلسترول و هم چنین سطح مولکول های التهابی و ایمنی را در هم در روده و هم در سراسر بدن اندازه گیری کردند. یافته های آن ها اطلاعاتی را در مورد جزئیات مولکولی این که چگونه رژیم غذایی پر چربی منجر به التهاب در بدن مشابه با حالت التهاب های ویروسی می شود، ارائه کرد. این پیشنهاد می کند که بلوک کردن این واکنش ایمنی(مانند 6F و Ezetimibe) ممکن است بیماری های التهابی را درمان کند و خطر حملات و سکته های قلبی را کاهش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه