تاریخ انتشار: یکشنبه 11 تیر 1396
موتاسیون های مربوط به پیری در سلول های خونی یک ریسک فاکتور مهم برای بیماری های قلبی عروقی هستند

  موتاسیون های مربوط به پیری در سلول های خونی یک ریسک فاکتور مهم برای بیماری های قلبی عروقی هستند

محققین دانشگاه های MIT‌و هاروارد دریافته اند که مجموعه ای موتاسیون های ژنتیکی که طی فرایند پیری در سلول های خونی ایجاد می شوند، یک ریسک فاکتور مهم و جدید برای بیماری های قلبی عروقی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برخلاف زمینه ژنتیکی ابتلا به این بیماری ها و ریسک فاکتورهای مربوط به شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن، این موتاسیون های جدید، موتاسیون های سوماتیک بوده و با پیر شدن فرد در سلول های بنیادی مغز استخوان فرد ایجاد می شوند. از آن جایی که این موتاسیون ها معمولا در افراد پیر شایع هستند(ده درصد افراد بالای 70 سال حداقل یکی از این موتاسیون ها را دارند)، تلاش های بالقوه ای آینده برای غربالگری این موتاسیون ها در سلول های خونی می تواند کسانی که در افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند را شناسایی کند و در نتیجه این افراد می توانند با تغییر شیوه زندگی شان یا مداخلات دارویی، شانس ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهند. هر چند برای با اطمینان صحبت کردن زود است اما این نتایج نشان می دهد که موتاسیون های پیش بدخیم در سلول های خونی یک عامل مهم در ایجاد بیماری های خونی است و در نتیجه باید راهی برای جلوگیری از آن ها بیابیم.

یکی از یافته های کلیدی این مطالعه این است که ما در حالت عادی انتظار داریم که چنین موتاسیون های سوماتیک موجب بیماری هایی مانند سرطان شوند اما اینک می بینیم که این موتاسیون ها که بیشتر در سلول های بنیادی رخ می دهند یک ریسک فاکتور مهم در بیماری های قلبی عروقی است. مطالعات گذشته نشان داده بودند که برخی از موتاسیون های سوماتیک موجب ایجاد یک مزیت انتخابی در سلول های بنیادی خونی می شوند، ولی به نظر می رسد که این موتاسیون ها با افزایش سن بیشتر می شود. آن ها این شرایط را پتانسیل نامشخص کلونی خون ساز(CHIP) نامیده بودند و نشان داده بودند که این امر خطر ایجاد سرطان های خونی را تا ده برابر افزایش می دهد. این مطالعه جدید نشان داده است که این وضعیت موجب می شود که مرگ و میر ناشی از حملات و سکته های قلبی نیز افزایش یابد. در واقع به نظر می رسد که وقوع فرایند CHIP‌منجر به افزایش خطر ابتلا به آرترواسکلروزیس، التهاب و سایر مشکلات عروقی می شود که برآیند آن ها مشکلات قلبی نیز است.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه