تاریخ انتشار: شنبه 17 تیر 1396
یک موتاسیون ژنی می تواند منجر به بدشکلی مغزی در کودکان می شود

  یک موتاسیون ژنی می تواند منجر به بدشکلی مغزی در کودکان می شود

محققین دانشگاه های کاردیف و بروکسل دریافته اند که چگونه عملکرد یک ژن کلیدی می تواند اثر بارزی روی رشد سلول های بنیادی عصبی بگذارد و چگونه در اثر موتاسیون یا تنظیم نامناسب می تواند منجر به تکوین غیر طبیعی مغز در جنین شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید نقش حیاتی ژن Dmrta2 در تنظیم تقسیم سلولی و تولید سلول های تخصص یافته را نشان داده است. این کشف نشان می دهد که موتاسیون در ژن Dmrta2(در صورتی هموزیگوت بودن و به ارث رسیدن هم از پدر و هم از مادر) می تواند منجر به نوعی بدشکلی مغز به نام لیسنسفالی شود که یک اختلال نادر سیستم عصبی است و به موجب آن مغز جنین به طور کامل تکوین نمی یابد.

این اختلال در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می افتد و منجر به داشتن مغزی کوچک و صاف برای جنین می شود به نحوی که چین ها(gyri) و شیارهای مغزی(Sulci) که برای مهارت های زبانی و یادگیری حیاتی هستند، شکل نمی گیرند. ژن Dmrta2 بخشی از ماشینی است که تنظیم می کند که آیا میزان کافی سلول برای حفظ تعادل و تکوین مناسب مغز تولید شده است یا خیر. این ژن تضمین می کند که سلول های بنیادی مغز در زمان و بازه زمانی مناسب از روند تکوین جنینی تکثیر می یابند و تعداد کافی از سلول های بنیادی مغزی را تولید می کنند. این محققین موتاسیونی را در ژن Dmrta2 سلول های بنیادی جنینی ایجاد کردند تا اثر مقادیر زیاد یا کم پروتئین حاصل از این ژن را روی تکوین مغز بررسی کنند. هم چنین آن ها اثر این تغییرات را روی سلول های عصبی تولید شده در آزمایشگاه ارزیابی کردند تا ارتباط مستقیم بین موتاسیون Dmrta2 و دلایل میکروسفالی را نشان دهند.

دکتر فریز یانگ می گوید: بدون ژن Dmrta2، حفظ تعادل ظریف بین نورون زایی و پیشرفت چرخه سلولی طی تکوین مغزی تغییر می کند. بروز اشتباه در تعیین سرنوشت سلول های بنیادی عصبی ممکن است منجر به مشکلات عصبی تکوینی مانند اوتیسم و ... شود. شناسایی دلایل بروز چنین مشکلاتی در کودکان می تواند به یافتن راه های درمانی موثر در این زمینه کمک کننده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه