تاریخ انتشار: شنبه 21 مرداد 1396
ارتباط اندازه مغز میکروسفالی با موتاسیون در ریز محیط سلول های بنیادی

  ارتباط اندازه مغز میکروسفالی با موتاسیون در ریز محیط سلول های بنیادی

تحقیقی جدید نقش بارز ریز محیط پیرامون سلول های بنیادی(نیچ) را نشان داده است و ممکن است نقش مهمی را در اندازه مغز نوزادان مبتلا به میکروسفالی بازی می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، موتاسیون در ژن های خاص با داشتن سر کوچک(میکروسفالی)، دوآرفیسم و برخی نقص های تکوینی دیگر مرتبط است. از زمان کشف این ژن های میکروسفالی، مطالعات گسترده ای برای تعیین نحوه اثر و عملکرد این ژن ها صورت گرفته است.

اگرچه مطالعات زیادی روی عملکرد سلول های بنیادی عصبی ناقص به عنوان متهم اصلی ایجاد مغز کوچک در بیماران دارای موتاسیون در پروتئین میکروسفالی WDR62، فوکوس کرده اند اما محققین دانشگاه ملی استرالیا(ANU) دریافت اند کاهش اندازه مغز بوسیله فقدان عملکرد WDR62 در ریز محیط سلول های بنیادی صورت می گیرد.

با استفاده از مدل های ژنتیکی، محققین دریافته اند که موتاسیون در سلول های بنیادی عصبی همیشه روی اندازه مغز اثر نمی گذارد. سلول های بنیادی عصبی کاهش می یابند اما سایر سلول های مغزی آن ها را جبران می کنند. در عوض تنها کاهش WDR62 در ریز محیط یا نیچ سلول های بنیادی موجب کاهش شدید رشد مغزی با تاثیر غیر مستقیم روی از دست رفتن سلول های بنیادی عصبی و مختل کردن تکوین مغز می شود.

در این مطالعه محققین نه تنها به درک این که چگونه موتاسیون های میکروسفالی موجب کوچک شدن اندازه مغز بیماران می شود کمک کردند بلکه نشان دادند که ارتباط بین سلول های بنیادی و نیچ آن ها برای تکوین مغز سالم ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه