تاریخ انتشار: دوشنبه 23 مرداد 1396
انسولین و تغذیه مانع از تمایز سلول های بنیادی خونی در مگس سرکه می شود

  انسولین و تغذیه مانع از تمایز سلول های بنیادی خونی در مگس سرکه می شود

محققین سلول های بنیادی در UCLA نشان داده اند که انسولین و تغذیه مانع از تمایز سلول های بنیادی خونی به سلول های خونی بالغ در دروزوفیلا می شوند. دستاوردهای این مطالعه می تواند در مطالعه پاسخ های التهابی و تکوین خون در پاسخ به تغییرات رژیم غذایی در انسان کاربرد داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، حفظ سلول های بنیادی یا پیش ساز خونی و ممانعت از تمایز آن ها به سلول های خونی بسیار مهم است. در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه UCLA‌نشان داده اند که سلول های بنیادی خونی سیگنال های سیستمیکی را از انسولین و فاکتورهای تغذیه ای(در این مورد اسیدهای آمینه) دریافت می کنند که به حفظ بنیادینگی آن ها کمک می کند. آن ها امیدوارند که با شناسایی مکانیسم های حس کننده این سیگنال ها، راهی را برای تنظیم سلول های بنیادی خونی پستانداران نیز بیابند. چنین مطالعاتی موجب می شود که دیدگاه های جدیدی در مورد التهاب های مزمن و تجمع سلول های میلوئیدی در  بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و سایر اختلالات متابولیک بدست آید.

در مگس سرکه، پیام رسانی انسولین از مغز می آید که اندامی شبیه به پانکراس انسانی است و انسولین تولید می کند!. این انسولین بوسیله سلول های بنیادی خونی جذب می شود و به دنبال آن اسیدهای آمینه در خون مگس سرکه قابل مشاهده است.

در این مطالعه محققین مگس ها را در مرحله لاروی تکوین شان به مدت 24 ساعت درون شیشه های مربایی قرار دادند که مواد غذایی در آن ها وجود نداشت. در حالت عادی آن ها از مخمرها یا آرد ذرت تعذیه می کنند. به دنبال آن، آن ها حضور سلول های بنیادی خونی را با استفاده از مارکرهای شیمیایی خاص بررسی کردند. با گرسنه ماندن مگس ها و دریافت نکردن سیگنالینگ انسولین و مواد غذایی، همه سلول های خونی ناپدید شدند. در واقع همه آن ها به سلول های خونی بالغ تمایز یافتند. این نوع مکانیسم در مورد پستانداران و انسان شناسایی نشده است.

در مگس های سرکه تنها سلول های خونی بالغ، سلول های میلوئیدی هستند. بیماران دیابتی سلول های میلوئیدی فعال شده ای دارند که می توانند علایمی از بیماری را نشان دهند و به نظر می رسد که فعال شدن غیر طبیعی سلول های میلوئیدی و متابولیسم غیر طبیعی نقش مهمی را در دیابت بازی می کند.

تاکنون هیچ مطالعه ای ارتباط بین سلول های بنیادی خونی و تغییرات متابولیکی را بررسی نکرده بود و این مطالعه برای اولین بار ارتباط بالقوه بین سلول های بنیادی خونی رده میلوئیدی و اختلالات متابولیکی را نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه