تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 مرداد 1396
مدیفه کردن ژنتیکی جنین های انسانی

  مدیفه کردن ژنتیکی جنین های انسانی

تیمی از محققین MIT، برای اولین بار جنین های انسانی مدیفه شده ژنتیکی را تولید کرده اند. اگر این دستاورد درست باشد، به جای این که به درمان بیماری های ژنتیکی کمک کند می تواند مانع از انتقال این بیماری ها شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medcalxpress، میتالیپوف در سال 2013،‌ اولین سلول های بنیادی جنینی انسانی از نظر ژنتیکی مدیفه شده و وسازگار با افراد خاص را تولید کردند. روشی که آن ها مورد استفاده قرار دادند، انتقال هسته سلول سوماتیک نام دارد که در اصل حدود دو دهه پیش برای تولید گوسفند کلون شده دالی مورد استفاده قرار گرفت. این فرایند که اصطلاحا کلونینگ نام دارد، بوسیله دولت آمریکا و برای انجام مطالعات انسانی ممنوع شد. میتالیپوف و همکارانش دست به انجام عملی به نام کلونینگ درمانی زدند: آن ه از این فرایند برای کشت سلول های بنیادی جنینی انسانی استفاده کردند که از نظر ژنتیکی با هسته اهدایی مطابقت دارند.

از نظر تئوری سلول های بنیادی می توانند به عنوان بافت های جایگزین برای ترمیم بیماری ها یا آسیب ها در افراد مطابق از نظر DNA استفاده شوند. مطابقت دادن ژنتیکی سلول های بنیادی به بیماران خاص، خطر رد پیوند را به حداقل می رساند. در این راستا، دکتر وو و همکارانش در انستیتو سالک با همکاری میتالیپوف موفق شدند از این تکنیک برای درمان بیماری های میتوکندریایی استفاده کنند. آن ها سلول های بنیادی را در آزمایشگاه تولید کردند، نقص های میتوکندریایی شان را ترمیم کردند و دریافتند که آن ها قادر به احیای عملکرد های مطلوب در سلول ها هستند. آن ها سلول های پوست انسانی را گرفته، هسته آن ها را به سلول تخمک انسانی بدون هسته شده سالم منتقل کردند. این سلول های تخم دستکاری شده تبدیل به سلول های بنیادی جنینی شدند که فاقد میتوکندری ناقص بود.

بریتانیا این روش را مورد تایید قرار داده است و از این تکنولوژی برای ممانعت از انتقال بیماری های ژنتیکی در این کشور استفاده می شود. در حال حاضر قوی ترین بحث در مورد مدیفیکاسیون ژنتیکی، استفاده از آن ها برای متوقف کردن بیماری هاست و بزرگ ترین چالش در این زمینه هم به این بر می گردد که عده ای تصور می کنند این مدیفیکاسیون ممکن است منجر به مشکلات پیش بینی نشده ای شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه