تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 دی 1399
وجود هشت ژن برای تبدیل سلول های بنیادی موشی به سلول های شبه اووسیت کافی است

  وجود هشت ژن برای تبدیل سلول های بنیادی موشی به سلول های شبه اووسیت کافی است

در مطالعه ای جدید که در Nature به چاپ رسیده است، محققین ژاپنی گزارش کرده اند که فعال کردن تنها هشت ژن دخیل در تولید پروتئین های کنترل کننده ژن برای تبدیل سلول های بنیادی موشی به طور مستقیم به سلول های شبه اووسیتی بالغ و با قابلیت لقاح کافی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تخمک ها در بدن فرد ذخیره می شوند و تا زمان بلوغ به فرم بالغ خود در نمی آیند، در این زمان است که با انجام فرایند لقاح سرآغاز یک زندگی جدید می شوند. اووسیت ها یا تخمک ها به دلیل توانایی شان برای تولید بیش از 200 نوع سلول بسیار تخصص یافته بعد از لقاح، بسیار منحصربفرد هستند و کلید این توانایی خارق العاده را را مخلوطی پیچیده از مواد درون سیتوپلاسم این تخمک ها می دانند. به دلیل همین خارق العاده بودن سیتوپلاسم است که جایگزین کردن هسته اووسیت با هسته یک سلول سوماتیک طی تکنیکی به نام "انتقال هسته سلول سوماتیک(SCNT)" منجر به تولید یک زندگی جدید می شود، شبیه آن چه در مورد گوسفند دالی اتفاق افتاد.

دکتر کاتسوهیکو هایاشای و همکارانش در دانشگاه کیوشو به آنالیز تکوین تخمک موش پرداختند و هشت ژن را شناسایی کردند که مسئول سنتز فاکتورهای رونویسی الزامی برای رشد اووسیت بودند و با استفاده از آن ها سلول های بنیادی موشی را به طور مستقیم به سلول های شبه اووسیت تمایز دادند.  این محققین نشان دادند که با القای بیان این فاکتورهای رونویسی، هم سلول های بنیادی جنینی موشی و هم سلول های بنیاید پرتوان القایی(iPSCs) موشی می توانند به سلول های شبه اووسیتی تبدیل شوند. این سلول های شبه اووسیتی ساختارهایی شبیه سلول های تخمک بالغ داشتند و ساختار کروموزومی آن ها نیز طبیعی بود. این سلول های شبه اووسیتی بالغ در شرایط آزمایشگاهی بالغ شدند و تا مرحله هشت سلولی جنینی نیز پیش رفتند.

این مطالعه می تواند زیر بنای یافتن راهکاری برای درمان ناباروری باشد و این امر می تواند نشان دهنده اهمیت سیتوپلاسم اووسیت باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه