تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 فروردین 1392
استفاده از سلول های T تغییر داده شده برای درمان ملانوما

  استفاده از سلول های T تغییر داده شده برای درمان ملانوما

طی مطالعه جدیدی که توسط محققان امریکایی صورت گرفته ، با تغییر ژنیتیکی سلول های ایمنی درمان امید وارکننده ای برای ملانوما که نوعی سرطان کشنده پوست است معرفی شده است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نتایج این مطالعه که به سرپرستی دکتر James Heathانجام شده در cancer discovery ارائه شده است.درمان ملانوما با استفاده از سلول های T گرفته شده از بیمار صورت گرفته است. این سلول ها جزسلول های ایمنی بوده و نقش مهمی در مبارزه با عفونت بر عهده دارند.سلول های T در آزمایشگاه به نحوی تغییر ژنیتیکی داده شده اند تا زمانی که مجددا به جریان خون بیمار بازگردانده می شوند به طور اختصاصی به تومورهای ملانوما حمله کنند . در آزمایشات کلینیکی اولیه کوچک شدن اندازه تومورها در بسیاری از بیماران و به سرعت مشاهده شده است اما اثرات مثبت اغلب کوتاه مدت بوده اند.
پژوهشگران مرکز UCLA در امریکا در یافتند که بعد از بازگرداندن سلول های T تغییر داده شده به بدن بیماران اثر آن ها طی دو تا سه هفته کم رنگ می شود.این در حالی است که گروه جدیدی از سلول های T تغییر نیافته دارای اثرات ضد سرطانی مشابهی بودند  که حتی طولانی تر از گروه نخست در بدن باقی می ماندند. پژوهشگران با استفاده از چیپ های طراحی شده به کمک فن آوری نانو قادر به بررسی و آزمایش سلول های T  تغییر داده شده به صورت منفرد در داخل بدن بیماران تحت درمان شدند . آن ها در یافتند که طی فرایندی به نام antigen spreading سلول های T گروه دوم به وجود می آیند که تا 90 روز در بدن بیمار قابل مشاهده اند.antigen spreading فرایندی است که در پی آن سلول های T تغییر داده شده پاسخ های ایمنی خود را به سلول های T دیگر گسترش می دهند و این سلول ها قادرند به تومورها حمله کنند ولی آنتی ژن های دیگری را مورد هدف قرار می دهند.
هدف این گروه تغییردادن سلول های T در آزمایشگاه به گونه ای است که دوام بیشتری در بدن داشته و یا این که به اثرات شیمی درمانی مقاوم باشند و نیز antigen spreading سلول های ضد تومور را افزایش دهند.
به گفته دکتر Antoni Ribas یکی دیگر از پژوهشگران این گروه یکی از روش های احتمالی حل مشکل موجود، تغییر سلول های بنیادی خون به جای خون محیطی استفاده شده در آزمایشات قبلی است با این امید که سلول های بنیادی منبع تجدید شونده ای برای سلول های T تغییر داده شده باشند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه