تاریخ انتشار: دوشنبه 06 شهریور 1396
تکنیکی جدید برای غلبه بر ناباروری

  تکنیکی جدید برای غلبه بر ناباروری

محققین موفق شده اند که نوزادان سالمی را از موش های نری که به طور ژنتیکی نابارور بودند تولید کنند و در نتیجه رویکرد بالقوه جدیدی را برای مبارزه با یکی از دلایل ژنتیکی شایع ناباروری انسان ارائه کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، جنسیت ما بوسیله کروموزوم های X و Y تعیین می شود. معمولا خانم ها دارای دو کروموزوم X و آقایان داری یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند(XY)، اما تقریبا از هر 500 پسری که متولد می شود، یکی از آن ها یک کروموزوم X یا Y اضافی دارد. داشتن بیش از یک کروموزوم جنسی مانع از تشکیل اسپرم بالغ شده و منجر به ناباروری می شود.

محققین در انستیتو فرانسیس کریک راهی را برای برداشتن کروموزوم X اضافی و تولید نوزادان بارور ارائه کرده اند. اگر این دستاورد در مورد انسان هم بدون ایجاد هر گونه خطری قابل اجرا باشد می تواند به باروری مردانی که مبتلا به سندرم کلاین فلتر(XXY) یا سندرم دوبلY (XYY) هستند و نابارور هستند و نیازمند روش های کمک باروری هستند، کمک کند.

در این مطالعه که با همکاری دانشگاه کیوتو صورت گرفت محققین قطعات کوچکی از بافت گوش موش های XXY و XYY را برداشته و فیبروبلاست های آن ها را جداسازی کردند. آن ها این فیبروبلاست ها را به سلول های بنیادی تبدیل کردند و متوجه شدند که طی این فرایند تعدادی از آن ها کروموزوم جنسی اضافی را از دست دادند. با استفاده از روشی جالب و به کمک سیگنال های شیمیایی خاص آن ها این سلول های بنیادی را به سلول هایی تبدیل کردند که توانایی تبدیل شدن به اسپرم را دارند. این سلول ها زمانی که به بیضه موش های میزبان تزریق شدند، به اسپرم های بالغ تبدیل شدند. آن ها این اسپرم های بالغ را بدست آورده و با کمک آن ها و روش های کمک باروری نوزادان سالم و باروری را تولید کردند. این روش اجازه تولید نوزادان سالم و بارور از موش های XXY و XYYرا داد. هر چند نتایج اولیه این مطالعه امیدوار کننده بوده است اما برای کاربردی شدن آن در مورد انسان راه درازی در پیش است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه