تاریخ انتشار: دوشنبه 06 شهریور 1396
سلول های بنیادی خاص ممکن است قلب های پیر را جوان سازند

  سلول های بنیادی خاص ممکن است قلب های پیر را جوان سازند

مطالعه ای جدید پیشنهاد می کند که سلول های بنیادی قلب های جوان ممکن است قادر به جوان سازی مجدد قلب های پیر باشند و حتی علایم پیری را در آن ها معکوس کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین در انستیتو قلب سدراس سینایی کالیفرنیا دریافته اند که تزریق سلول های بنیادی خاص مشتق از قلب نوزادان رت ها به رت های پیر موجود جوان سازی جانوران پیر می شود. این تیمار عملکرد قلبی را بهبود می بخشد، ظرفیت ورزشی را افزایش می دهد و موجب می شود که چندین علامت مربوط به پیری قلب در این جانوران بهبود یابد. طی صد سال گذشته، امید به زندگی در جوامع بشری افزایش چشمگیری داشته است و در آینده ای نزدیک جمعیت مسن دنیا بیش از کودکان خواهد شد. در این مطالعه محققین بیان داشته اند که کوتاه شدن تلومرهای کاردیومیوسیت های قلبی یکی از دلایل پیری قلب  و عملکرد نامناسب قلب است.

استراتژی های جوان سازی کننده خاصی مانند انتقال خون جوان یا سلول های بازبرنامه ریزی شده ای را ابداع شده اند که برخی از مشکلات مربوط به پیری قلب را از بین برده اند اما به طور کامل موجب بهبود عملکرد نامناسب قلبی نشده اند.

اما در این مطالعه محققین سلول های مشتق از کاردیوسفیرهای نوزادان رت را در آزمایشگاه برداشته و آن ها را به قلب رت های پیر(حدود 22 ماهه) تزریق کردند. سلول های مشتق از کاردیوسفیر، سلول های نابالغی هستند که می توانند به هر سه نوع سلول اصلی قلبی تمایز یابند: کاردیومیوسیت ها، سلول های اندوتلیالی و سلول های عضلانی صاف. همان طور که گفته شد تزریق این کاردیوسفیرها موجب شد که عملکرد قلبی، ظرفیت ورزشی و مارکرهای مختلف خونی بهبود پیدا کنند. در واقع در رت های تیمار شده با این سلول ها عملکرد دیاستولی بهبود یافت که موجب می شود که قلب به خوبی ریلکس شد و برای پمپاژ خون آماده شود. به نظر می رسد که این سلول های پیوند شده وزیکول هایی را ترشح می کنند که حاوی مولکول های سیگنالینگی مانند RNA و پروتئین هستند که دستورالعمل های لازم برای برگرداندان زمان به عقب در سلول های قلبی را دارا می باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه