تاریخ انتشار: یکشنبه 12 شهریور 1396
پروتئین مغز استخوان به عنوان هدفی برای بهبود پیوند سلول های بنیادی

  پروتئین مغز استخوان به عنوان هدفی برای بهبود پیوند سلول های بنیادی

مغز استخوان حاوی سلول های بنیادی خون ساز است که پیش ساز همه سلول های خونی هستند. این سلول ها بدنبال پیوند مغز استخوان، آسیب به مغز استخوان و یا طی یک عفونت سیستمیک شروع به فعالیت می کنند و طی فرایند موسوم به خون سازی سلول های خونی و سلول های ایمنی جدید را تولید می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مطالعه جدید محققین دانشگاه های پنسیلوانیا و درسدن یک تنظیم کننده مهم فرایند خون سازی به نام Del-1‌را شناسایی کرده اند و براین باورند که هدف قرار دادن این پروتئین می تواند راهی موثر برای بهبود پیوند سلول های بنیادی برای اهدا کننده ها و گیرنده ها باشد. هم چنین راه هایی نیز برای تعدیل سطح پروتئین Del-1 در بیماران با سرطان های خونی خاص و تقویت تولید سلول های ایمنی ارائه شده است.

از آن جایی که نیچ سلول های بنیادی خون ساز برای ایجاد مغز استخوان و سلول های خونی مهم است و از آن جایی که Del-1 یک پروتئین محلول است که به راحتی دست ورزی می شود، محققین آن را هدف مناسبی برای بهبود نتایج بالینی می دانند. بررسی های این محققین نشان داده است که Del-1‌حداقل بوسیله سه نوع سلول در مغز استخوان بیان می شود که سلول های بنیادی خون ساز را حمایت می کنند: سلول های اندوتلیالی، سلول های CAR و استئوبلاست ها. استفاده از موش هایی که به طور ژنتیکی برای نداشتن Del-1 دستکاری شده بودند، نشان داد که این پروتئین تکثیر و تمایز سلول های بنیادی خون ساز را افزایش می دهند و موجب می شود که سلول های بیشتری به سلول های میلوئیدی مانند ماکروفاژها و نوتروفیل ها تبدیل شوند. هم چنین این مطالعه نشان داد که در پیوند مغز استخوان، حضور Del-1‌در مغز استخوان گیرنده برای موفقیت و تلفیق شدن سلول های بنیادی پیوند شده با بافت میزبان ضروری است و فرایند میلوپوئز و تولید سلول های میلوئیدی را تسهیل می کند. این محققین براین باورند که در اهدا کنندگان بلوک کردن برهمکنش بین Del-1 و سلول های بنیادی خون ساز می تواند وارد شدن پیش سازها به جریان خون را تقویت کند و این می تواند منجر به افزایش تعداد سلول های اهدا کننده برای پیوند شود. از طرف دیگر، گیرنده های پیوند ممکن است نیازمند تقویت برهمکنش Del-1 برای تضمین موفقیت پیوند شدن سلول های پیوند شده و تولید سریع سلول های خونی جدید باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه