تاریخ انتشار: یکشنبه 12 شهریور 1396
نقش مشکلات میتوکندریایی در ابتلا به بیماری ALS

  نقش مشکلات میتوکندریایی در ابتلا به بیماری ALS

محققین بریتانیایی در دانشکده پزشکی دانشگاه دکتر پروژه ای جدید را شروع کرده اند که در آن قصد دارند به بررسی نقش معایب میتوکندریایی در مرگ سلول های عصبی مرتبط با ALS‌بپردازند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از scoincedaily، رسیدن به اطلاعات بیشتر در زمینه ارتباط بین معایب میتوکندریایی و ALS نه  تنها به درک بهتر چگونگی شروع این بیماری ناتوان کننده کمک می کند بلکه می تواند اساسی برای ایجاد درمان های جدید باشد.

میتوکندری ها را منبع تولید انرژی سلولی می دانند و هر گونه ناهنجاری و اختلال در آن می تواند منجر به بیماریی مانند ALS‌شود. چندی پیش بود که محققین این دانشگاه نشان دادند که موتاسیون های مربوط به ژن های TBK1 و OPTN با ALS‌مرتبط هستند. این ژن ها در فرایند سلولی موسوم به میتوفاژی یا برداشتن میتوکندری های ناقص نقش دارند. در این که موتاسیون این ژن ها می تواند منجر به بیماری شود شکی وجود ندارد اما این امر چگونه اتفاق می افتد. به این منظور این محققین قصد دارند که سلول های بنیادی پرتوان القایی برای بررسی این ارتباط استفاده کنند. آن ها در ادامه از تکنیک ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 برای وارد کردن این موتاسیون های موجود در بیماران مبتلا به ALS به سلول های iPSC استفاده خواهند کرد. در ادامه این سلول های بنیادی به نورون های حرکتی نخاعی تبدیل خواهند شد و فرایند میتوفاژی در آن ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. محققین قصد دارند دریابند که وجود چه تعداد میتوکندری معیوب درون این نورون های حرکتی می تواند موجب آسیب رسانی به سلول شود. درک اثرات عمده این موتاسیون ها می تواند گامی کلیدی به سمت درک نحوه بروز این بیماری باشد و همان طور که گفته شد منجر به تکوین درمان های جدید گردد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه