تاریخ انتشار: دوشنبه 20 شهریور 1396
سلول های مغزی برای کنترل روند پیری

  سلول های مغزی برای کنترل روند پیری

وظیفه هیپوتالاموس تنظیم فرآیند های مهم حیاتی مانند رشد، تکامل و تولیدمثل می باشد. محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه آلبرت انیشتن دریافته اند که سلول های بنیادی در قسمت هیپوتالاموس مغز، فرآیند پیری در بدن را کنترل می کنند. این تحقیق می تواند روشی را برای جلوگیری از بیماری های مربوط به افزایش سن ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه علاوه بر نقش های نامبرده به نقش هیپوتالاموس در تنظیم پیری نیز اشاره شده است. بطور دقیقتر می توان گفت هیپوتالاموس در تکامل سلول های بنیادی عصبی و تبدیل به سلول های مغزی نقش دارد. با استفاده از این سلول های بنیادی یا مولکول هایی که تولید می کنند، می توان جنبه های مختلف پیری را در سراسر بدن کاهش داد و حتی آن را معکوس کرد.  

در روند مطالعه، سلول های بنیادی هیپوتالاموس، کلید افزایش سن بودند. محققان ابتدا به سرنوشت سلول های سالم در موش هایی که پیر شدند پرداختند. بعد از 10 ماهگی حیوانات، تعداد سلول های بنیادی هیپوتالاموس آن ها کم می شود. که مربوط به چندین ماه قبل از بروز علائم پیری است. تحقیقات در این حیطه بود که آیا این کاهش سلول های بنیادی خود باعث پیری می شود یا خیر بنابر این، آن ها اتفاقاتی را که در طی میانسالی موش ها برای سلو ل های می افتد و باعث کاهش سلو ل های بنیادی هیپوتالاموسی می شود را بررسی نمودند. این وقایع باعث افزایش سرعت پیری و هم چنین مرگ سریعتر این موش ها نسبت به موش های گروه کنترل می شود. مسئله ی مورد سوال این است که آیا می توان سلول های بنیادی هیپوتالاموسی از دست رفته را دوباره اضافه کرد؟ برای پاسخ به این سوال محققان سلول های بنیادی هیپوتالاموسی را به  مغز موش هایی تزریق نمودند که این سلول ها در آنها از بین رفته بود. مانند سلول های سالم پیر و سلولهایی که در ابتدا سالم بودند اما آن ها را تخریب نمودند. در هر دو گروه درمان طولانی ترو سن بیماری کاهش یافت. سلول های بنیادی هیپوتالاموسی اثرات خود را از طریق RNA های کوچک miRNA اعمال می کنند.این RNA ها  در پروتئین سازی نقش ندارند اما نقش مهمی در تنظیم بیان ژن ها ایفا می کنند. miRNA ها در داخل ذره ی کوچکی به نام اگزوزوم بسته بندی شه و به داخل مایع مغزی نخاعی موش رها می شود. محققان در مطالعه ی مذکور miRNA به همراه اگزوزوم را از سلول های بنیادی هیپوتالاموسی استخراج نمودند و آن ها را به مایع مغزی نخاعی هر دو  گروه موش تزریق نمودند.

نتایج تزریق توسط آنالیز بافتی و تحلیل واکنش های رفتاری موش ها بررسی شد. این تزریق باعث کاهش چشمگیر روند پیری در هر دو گروه شد.

در حال حاضر محققان به دنبال یافتن ذره ای از miRNA  می باشند که عامل موثر در کاهش روند پیری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه