تاریخ انتشار: یکشنبه 11 فروردین 1392
کشف جزئیات بیشتری در مورد ژن تلومراز

با همکاری یک تیم تحقیقاتی بین المللی، محققان دانشگاه کوپنهاگ برای اولین بار جزئیات ژن تلومراز را تشریح نموده اند. این یافته ها در که Nature Genetics ارائه شده است گامی به سوی مبارزه بر علیه سرطان محسوب می شود.

به گزارش بنیان به نقل از sceincedaily، نقشه برداری از تلومرازکه با مشارکت بیش از 1000پژوهشگر از سراسر جهان و با استفاده ازنمونه خون بیش از 200000نفر طی 4 سال صورت گرفته، بزرگ ترین پروژه انجام شده در زمینه ژنتیک سرطان تا کنون می باشد. این محققان کشف کرده اند که تفاوت هایی در ژن تلومراز وجود دارد و این تفاوت ها با خطر ابتلا به سرطان های مختلف و نیز طول تلومر ها در ارتباطند.

بدن انسان شامل 50،000،000،000،000 سلول استو هر سلول 46 کروموزوم دارد که ماده وراثتی ما یا DNA را در گرفته اند و در هسته سلول جای دارند. انتهای هر کروموزوم تلومر نامیده می شود و وظیفه آن حفاظت از کروموزوم و جلوگیری از کوتاه شدن آن درپی تقسیمات متوالی است. درواقع تلومر مشابه بخش پلاستیکی انتهای بند کفش عمل می کند. از طرف دیگرباید گفت هر سلول به دفعات مشخصی می تواند تقسیم شود زیرا به دنبال هر تقسیم بخشی از تلومر حذف می شود تا جایی که تلومر موجود توان حفاظت از کروموزوم را ندارد و در این حالت سلول باید "بازنشسته" شود. برخی از سلول های خاص میتوانند آنزیم تلومراز را فعال کنند تا طول تلومر را افزایش دهد . سلول های جنسی و سلول های بنیادی از این توانایی برخوردارند  .متاسفانه سلول های سر طانی این حقه را کشف کرده اند  و با تولید تلومرازخود را جوان نگه می دارند. بنابراین ژن تلومراز نقش مهمی در زیست شناسی سرطان بازی می کند.

به ادعای دانشمندان دانسته ها در مورد نقشه ژن تلومراز گام مهمی به سوی توانایی پیش بینی خطر پیشرفت سرطان های متفاوت است.

محققان اذعان دارند در این زمینه هنوز سوالات بسیاری بی پاسخ مانده است.