تاریخ انتشار: شنبه 01 مهر 1396
مطالعات جانوری برای کمک به انسان های مبتلا به MS

  مطالعات جانوری برای کمک به انسان های مبتلا به MS

افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می دانند که همه آن چیزی که در مورد موفقیت درمان MS‌در موش گفته می شود، در مورد انسان صادق نیست!. متاسفانه بدون مدل های جانوری بزرگ برای MS، نتایج بدست آمده از مطالعات موشی هر چند امیدوار کننده هستند اما در مورد انسان موثر نیستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین دانشگاه بوفالو روشی را طراحی و با موفقیت تست کرده اند که می تواند میزان ارتباط نتایج یافته های بدست آمده از مدل های موشی با بیماری های انسانی را مشخص سازد. این روش اجازه مقایسه سلول های انسانی و جوندگان را می دهد و رفرنسی را برای درک این که آیا الگوهای بیان ژنی بین گونه ها حفظ شده است یا خیر معرفی می کند.

در مورد MS، بسیاری از مطالعاتی که قصد داشته اند دستاوردهای بدست آمده از مطالعات جانوری را در مطالعات بالینی انسانی تست کنند با شکست روبرو شده اند.  اما هدف اولیه این مطالعه درک سطح مولکولی و سلولی سنتز میلین و تفاوت های آن در مورد موش و انسان بوده است. میلین به صورت عایقی از چربی دور سلول های عصبی را می گیرد و بوسیله سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی سنتز می شود و محققین یکی از دلایل عدم موفقیت مطالعات بالینی را تفاوت های اصاسی در نوع و سطح بیان ژن ها در پیش سازهای اولیگودندروسیتی انسانی و موشی می دانند. به این منظور آن ها از یک نرم افزار آنالیز ژنی به نام WCGNA‌استفاده کردند که  ژن های با الگوی بیان مشابه را کلاستر می کند و اجازه آنالیز بیان ژن های حفظ شده و منشعب شده بین انسان و جوندگان را می دهد. محققین این نرم افزار را با روشی مشابه برای سلول های جداسازی شده از موش، رت و انسان بکار بردند و آنالیزهای آن نشان  داد که پروتئین GNP4 که انتقال پیام دخالت دارد در تکوین پیش سازهای اولیگودندروسیتی انسانی نیز نقش دارد. افزایش بیان GNB4 می تواند منجر به این امر شود که پیش سازهای اولیگودندروسیتی انسان بلافاصله بعد از پیوند به یک مدل سلول درمانی انسانی به صورت سریع شروع به میلین سازی کنند. بنابراین بیان این پروتئین در سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی  می تواند یک هدف درمانی برای تشکیل اولیگودندروسیت ها در بیماران مبتلا به MS باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه