تاریخ انتشار: شنبه 17 فروردین 1392
بزرگترین مشکل کشور فقدان سیستم ثبت سرطان است
پزشک جراح و متخصص زنان -زايمان و نازايي:

  بزرگترین مشکل کشور فقدان سیستم ثبت سرطان است

پزشک جراح و متخصص زنان -زايمان و نازايي گفت: در حال حاضر در کشور بیش از 95 درصد موارد سرطان های زنان قابل درمان است و نیازی نیست که کسی را برای درمان به خارج از کشور بفرستیم .
امتیاز: Article Rating

 

دکتر سيد حشمت الله ازهر پزشک جراح و متخصص  زنان -زايمان و نازايي و استاد زنان و زایمان دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: تست پاپ اسمیر از سن 21 سال تا 29 سال باید هر سال و از سن 30 سالگی که احتمال بروز سرطان ها است، هر 5 سال یکبار با روش های نوین پزشکی و یا روش های قدیمی انجام شود. 
وی با بیان اینکه ایران دارای جراحان سرطان شناس بسیار خوبی در بخش زنان و زایمان است گفت: در ایران بیش از 95 درصد موارد قابل درمان است و به طور واقعی نیازی نیست که کسی را برای درمان به خارج از کشور بفرستیم  البته ممکن است در دسترسی به برخی داروها و یا دستگاه رادیوتراپی جدید کمبودهایی داشته باشیم اما تشخیص اولیه در کشور بسیار عالی است. 
دکتر ازهر با تاکید بر اینکه در ایران مشکل ما این است که برای مثال اگر خانم مسنی در یک روستا فوت می کند علت آن مشخص نیست بیان داشت: اطلاع دقیقی درباره میزان شیوع هیچ یک از سرطان ها را در کشور نداریم و این بزرگترین مشکل ما است. 
این استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته  گزارش می دهند که مثلا آقایانی که در سن 70 سال یا بالاتر می میرند بسیاری مبتلا به سرطان پروستات بوده اند که هیچ وقت تشخیص داده نشده اند. از کجا معلوم که برخی از زنان ایران نیز که در روستاها می میرند دچار سرطان تخمدان نبوده اند! لذا اگر می خواهیم به پیشرفت های درمانی برسیم ابتدا باید آمار درستی داشته باشیم.
این متخصص زنان و زایمان گفت: برای همه فوت شدگان در گواهی فوت ایست قلبی گزارش می شود در صورتی که همه ما در لحظه آخر دچار ایست قلبی می شویم و اینکه کدام یک سرطان داشته اند معلوم نمی شود.
آلمان شرقی و آمریکا پیشرو در مطالعه سرطان دهانه رحم
دکتر ازهر در ادامه با بیان اینکه بهترین کشوری که در دنیا در 30 سال گذشته توانست راجع به سرطان های دهانه رحم مطالعه کند آلمان شرقی بود گفت: آنها طی برنامه ای از همه خانم ها در پایان هر سال تست پاپ اسمیر می گرفتند و اگر خانمی در این برنامه در پایان سال حضور نمی یافت، پلیس به درب منزل مراجعه و او را برای تست به مرکز بهداشت می برد. 
وی ادامه داد: در امریکا نیز این برنامه به درستی اجرا شد و در رادیو و تلوزیون و رسانه های گروهی دائما برای حضور در این برنامه غربالگری دعوت شد. بنابراین همه آمدند و حال می بینیم که آمریکا در 50 سال اخیر توانست سرطان دهانه رحم که دومین سرطان در آن کشور بود را به رده 10 یا 11 تقلیل دهد وامروزه در آمریکا کسی به آن شکل به دلیل سرطان دهانه رحم نمی میرد اما در کشورما متاسفانه این گونه نیست. 
زنان زیر 21 سال نیازی به تست پاپ اسمیر ندارند
استاد زنان و زایمان دانشگاه شهید بهشتی ابراز امیدواری کرد که  پزشکان سراسر کشور به این نکته توجه داشته باشند و خانمها را برای انجام این تست ترغیب کنند.
به گفته دکتر ازهر، مطابق آخرین اطلاعاتی که مراکز و سازمان های بهداشت جهانی می دهند خانم ها باید سالی یک بار معاینه شوند و از سن 21 سال تا سن 29 سال ، سالی یک بار تست معمولی سرطان دهانه رحم و از سن 30 سال به بعد که احتمال بروز سرطان زیاد است با روش های نوین یا قدیم هر 5 سال معاینه انجام شود. 
این پزشک متخصص زنان تاکید کرد: امریکن کالج توصیه می کند که سالی یک بار از 21 سال به بعد باید تست پاپ اسمیر انجام شود یعنی زیر 21 سال احتیاج نیست و اینکه فردی در 14 سالگی ازدواج کرده و یا اینکه کمتر از 21 سال دارد اما سه سال است ازدواج کرده مطرح نیست .
دکتر ازهر در ادامه ضمن بیان اینکه دربیماری های زنان هنوز سلول درمانی وارد نشده است از برخی انکولوژیست ها گلایه کرد و گفت: با توجه به اینکه حفظ قدرت باروری خانم ها اهمیت بسیاری دارد اما گاهی انکولوژیست ها کمتر توجه می کنند ودرحالی که می توانستیم تخمدان و رحم زنی را علی رغم ابتلا به برخی سرطان ها نجات دهیم، برنامه های درمانی را پیاده می کنند که کار ما را سخت تر می کنند.   
وی خواستار همکاری بیشتر انکولوژیست ها با متخصصان زنان و زایمان شد و این موضوع را بسیار حیاتی قلمداد کرد. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه